Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Bättre i teorin än i praktiken

28 januari 2013

Ibland fungerar avancerad bilteknik inte riktigt som tillverkaren tänkt sig. Ett exempel på den saken är den adaptiva farthållaren på nya VW Golf. Den är standard på Masters-utförandet och ser till att Golfen automatiskt håller avståndet till bilen framför.

Så länge vägen är fri från snö är det inga problem. Då fungerar systemet prickfritt och bidrar till en både säker och avkopplande körning. Värre är det när VW:n hamnar bakom en annan bil på snörökiga vintervägar.

I det läget gror den lågt placerade radarn ofelbart igen och den avståndskännande farthållaren slutar att fungera. Och det var något som hände titt som tätt under vårt senaste trippeltest, där även nya Toyota Auris och Seat Leon fanns med. VW-föraren varnas för det inträffade genom ett meddelande i färddatorn, där det påpekas att systemet är ur funktion.      

Jag minns att jag, som bott ett antal år i norra Norrland, var skeptisk till radarplaceringen redan när jag var på den första visningen av nya Golf tidigare i år. Men när jag frågade VW:s tekniker om saken blev svaret: ”Inga problem”, radarn är eluppvärmd och håller alltid sig snö- och isfri”.

Undrar just om VW-folket har missat att testa systemet på svenska snöröksvägar. Det verkar nästan så…