Precis lika dyngförkyld som jag var när Jari-Matti Latvala vann Svenska Rallyt 2008, lika dyngförkyld är jag idag. Ni kanske märker att jag fastnat i sådana uttryck efter den återfunna storyn om rallyprofilen Göran ”Dyngsväng” Fredriksson.
Latvala vann alltså Svenska Rallyt på nytt och nu var det absolut ingen överraskning. Latvala tog kontrollen redan på fredagssträckan i Torsby, som bara kördes en gång, och där gruset inte tittade fram lika snabbt. Här var det glashalt, och den som kört slut på dubb här fick ett litet helsike – som Latvalas utmanare Mikko Hirvonen.
Latvalas punktering på en av slutsträckorna skapade lite nerv, men segermarginalen till Hirvonen blev ändå drygt 16 sekunder.
Finsk dominans i Svenska Rallyt har vi lärt oss att leva med. Jag skojade med Latvala och pekade på att ni finländare är bra på alla sporter där det handlar om hjälmtvång - bilsport, hockey och backhoppning. Kanske sitter det i generna, från tappert kämpande hjälmförsedda soldater i finska vinterkriget med alla umbäranden och den berömda finska sisun. "Ha-ha", skrattade Latvala. "Det där har jag inte hört förr, men det kanske ligger något i det."
Latvala medger att han kör aggressivare än Hirvonen och det betalade sig bra i Svenska Rallyt, viktigt med tanke på att Latvala blev poänglös efter kraschen i Monte Carlo. Den 26-årige finländaren är nu ”försteförare” i Ford, vilket också Petter Solberg (fyra i Svenska Rallyt) tycks ha accepterat. Däremot retade sig Petter på att han tvingades släppa ifrån sig pallplatsen till unge landsmannen Mads Östberg i rallyts slutskede, på grund av en punktering.
Även om Sebastien Loeb tvingades spela andrafiolen i Svenska Rallyt ska vi ha klart för oss att det är Mikko Hirvonen som är hans ”back up” resten av säsongen. Det är så det fungerar i rallyvärlden, allra helst i Citroën.
Noterbart i övrigt är att Patrik Sandell kom ifrån sin WRC-debut (åtta) med godkänt betyg, även om han var distanserad med drygt fem minuter. Synd bara att det inte blev någon värdemätare med teamkollegan Dani Sordo som bröt redan första dagen. Så långt var den rutinerade spanjoren snabbare än svensken.
Sandells nästa uppgifter lär bli i Portugal, Grekland och Finland eftersom budgeten så här långt inte tycks medge några utomeuropeiska äventyr. Sedan är det bara att hoppas att BMW och rallystallet Prodrive kommer överens om vem som ska representera Mini i märkes-VM framöver.