Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Är lätta vägen den rätta?

29 augusti 2012

Antalet trafikolyckor ökar tydligen igen, efter år av minskning. Hur mycket framgår inte. Men statistiskt kan Trafikverket hävda att 100 liv skulle sparas årligen om alla höll hastigheten. Innebär det att ett antal hundra dödade är accepterat, med de hastighetsbegränsningar vi har?

Lösningen är enkel. Man monterar upp 1 000 nya fartövervakande kameror. Varför inte montera upp 2 000, 3 000 eller 5 000 kameror? Och så kan man ju minska ännu mer på antalet trafikpoliser. Dom gör ju bara samma sak som kamerorna när de väl är ute på vägen med sina bilar.  

Fartlarmet härrör för övrigt från mätningar på 80-vägar som det tidigare varit 90 på. En del av dem är raka, fria från hinder och andra faror, förutom att de inte har separerade vägbanor. Och det innebär självklart större risker.

Men jag tror nog att man borde ta ett mer samlat grepp på trafiken. Det finns ett antal bilister som inte bara kör en km/tim för fort, utan snarare vansinnigt mycket fortare och dessutom kör slalom mellan andra bilar och därmed skapar farliga situationer som aldrig lagförs. Och hur många skåpbilar är det inte som parkerar 4-5 meter bakom andra bilister under omkörning när de inte flyttar sig tillräckligt fort? Det händer varje dag. Betydligt farligare än en km/tim för fort.För att nämna några tokigheter i trafiken.

För övrigt tycker jag att vi ska koncentrera oss mer på att minska all annan brottslighet, som mord, misshandel, stölder, våldtäkter och andra övergrepp och inbrott. I Sverige kan tre personer komma undan ett mordåtal, genom att skylla på varandra. Det är svårare att komma undan en fortkörning!