Har varit på Kia-verkstad och fått nya större stänklappar monterade på vår långtestbil, Kia Cee´d -07. Sedan vi i höstas skrev om blästringsrisk av både bakdörrar och hjulhus på Cee´d har Kia-importören arbetat febrilt med att finna lösningar.
En strejk på stänklappsfabriken i Slovenien försenade leveranserna, och det är först efter årsskiftet som kunderna nu kunnat åka till sina verkstäder för att få de nya skydden monterade. Uppskattningsvis handlar det om närmare 20 000 bilar i Sverige.
Stänkskydd, och effektiva sådana, borde absolut finnas på alla bilar. Den stenblandade smuts som rivs upp och sprutas från både fram- och bakhjul orsakar säkert lack- lamp- och vindruteskador för åtskilliga miljoner kronor varje år. Extra onödigt känns det förstås när den egna bilen skadar sig själv, som bland annat är fallet med Kia Cee´d.
Stänklappar anses inte var fint nog bland designers och som alltid när en bil utvecklas handlar det om kompromisser, designers och ingenjörer på den ena sidan och rostskyddsförespråkare på den andra.
Ändå tycker man det är märkligt att det uppenbarligen inte läggs större vikt över hur luftströmmarna går längs med bilens sidor när en ny bilmodell utvecklas. Datorsimuleringar och inte minst hårda tester innan lanseringarna borde ge upplysningar om att karossens design inte är optimal, sett till blästringsrisken.
Nu måste man söka lösningar i efter hand, och det blir inte billigt. Allra helst om man som i Kias fall går ut med en sjuårig nybilsgaranti.