Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Aktas för grus

18 oktober 2012

Det finns hur många friskrivningar som helst. Bilen ska inte utsättas för fågelspillning, sur luft, kemikalier (typ salt faktiskt) – ja, till och med grusvägar, om vi ska tolka villkoren i flera tillverkares rostskydds- och lackgarantier. Allt går under benämningen ”yttre påverkan” och då är det inte längre tillverkarens eller återförsäljarens sak att ta hand om skador.

Det är också det svar som merparten av bilägarna får när rost- eller lackskadade bilar visas upp. Visst, stenskott får vi som bilägare räkna med, men frågan är i vilken omfattning som är rimlig. I flera fall är det uppenbart att det är bilens konstruktion/design, lack eller dåligt materialval som mer är orsak till skadorna än ägarnas eventuella brist på underhåll.

Ta den här nyblivna Citroënägaren i Norrlands inland som klagat på att stenskotten fullkomlig slagit hål på skyddsplasten och innerskärmarna under bilen, och då är det en C3 Picasso -11, som vid tillfället bara hade rullat 2 000 mil. Citroën avslog; ”Yttre påverkan” och en kommentar från kundsupporten ”du har valt fel bil där du bor”.

Ett annat exempel är den Fordägare som kört 600 mil med dubbäck med sin Ford S-Max -11 och där bakre dörrar och hjulhus blivit fullständigt sönderblästrade. Kunden hänvisar till sin förra bil, en 98:a/23 000 mil, som hade färre lackskador efter 13 år än S-Maxen efter en vinter. Ford avslår; ”Yttre påverkan”.

Jag har också haft kontakt med en förtvivlad Opel-ägare som gjort allt vad som står i hans makt för att med lackstift bättra på stenskotten runt bakre hjulhusen på en Astra Tourer -11, men nu gett upp. Blästrandet bara fortsätter och Opel tvärnobbar med motiveringen ”Yttre påverkan”.

Nyligen tog också en Skoda Octavia-ägare kontakt med mig och vi konstaterade med hjälp av lackexpertis att galvsläpp skett på ena tröskellådan. Bilen är drygt tre år gammal – och svaret från Skoda var förstås givet: Avslag; ”Yttre påverkan”. Jag är tämligen säker på att ägaren fått exakt samma svar även om skadan visats upp inom garantitiden.

Här har ägaren nu på egen hand kostat på att montera stänkskydd fram för att inte förvärra problemen, en förhållandevis liten investering sett till vad en nedslipning och omlackering på sikt kostar - för någon hjälp från tillverkare/generalagenter/återförsäljare är uppenbarligen inte att räkna med för drabbade bilägare, trots till synes tjusiga garantier.