Jag och Europa är ändå hyfsat överens. 4,5 av de 8 finalisterna till Årets Bil 2013 hade jag också med på min favoritlista. Jag hade dock inte vågat tro att de övriga 58 juryledamöterna skulle vara på min linje när det gäller den lilla japanska busbilen Subaru BRZ/Toyota GT86. Att man med charm kan komma långt har väl därmed ännu en gång bevisats...
Ford B-Max och VW Golf var så gott som självskrivna i finalen. Och det är förstås väldigt roligt för Volvo att man nu får kvitto på att nya V40 gått hem ibland Europas motorjournalister.
Jag gratulerar Hyundai till finalplatsen med nya i30. Själv hade jag syskonbilen Kia Cee'd som favorit, då jag tycker Kia lyckats bättre med såväl design som detaljarbete men jag tycker absolut att koreanerna är värda en plats i finalen.
De två franska småbilarna Renault Clio och Peugeot 208 hade jag inte själv med på min slutgiltiga favoritlista men de fanns bägge länge med i mina funderingar. De två visar hur man även på småbilsnivå kan spara vikt och därmed bränsle, utan att behöva göra avkall på säkerhet eller komfort.
Återstår då nya Mercedes A-klass, en finalist som överraskar i alla fall mig och som inte fanns med på min lista. Någonstans undrar jag om inte detta är lite kompensation från juryns sida för att kloka och trevliga B-klass så snöpligt missade finalen i förra årets omgång av Årets Bil.
Nåväl, nu nollställer vi juryledamöter räkneverken och ger oss ut på vägarna igen för att under kommande månader söka svaret på den stora frågan – vilken bil ska bli Årets Bil 2013? Svar kommer den 4 mars klockan 15 på bilsalongen i Geneve!