Bild
Nästa artikel
Blogg

Så här gick #3000kmpåel

9 september 2014
Webbredaktionen tog över långtestbilen BMW i3 under tolv dagar och testade den eldrivna stadsbilen på långkörning.


Målet var att köra 300 mil på tolv dagar. Det lyckades, med 20 mils marginal. Förhoppningen var att inte använda bensinmotorn som fungerar som räckviddsförlängare. Det misslyckades. Av de 320 körda milen fick REx:en, som räckviddsförlängaren kallas på BMW-språk, jobba under ungefär 40 mil. Den siffran hade varit betydligt lägre om underhållet av snabbladdningsstationerna varit bättre. Vi har försökt använda elva snabbladdare, fem av dem har inte fungerat. 
 
Vi kan konstatera att elbilen inte är ett långfärdsfordon ännu. Resan Göteborg-Stockholm tar nästan dubbelt så lång tid jämfört med en bil med ”normal” räckvidd. Fyra laddstopp krävs och det tar tid. Klimatanläggning och infotainmentsystem är väldigt tacksamt att ha på en nio timmar lång körning, men det drar ström och minskar räckvidden ytterligare. Att den aktiva farthållaren ofta slutar att fungera i dimma, regn eller starkt motljus är också en klar nackdel, i3 är inte helt lätt att hålla i konstant hastighet manuellt på motorväg.
 
Resorna mellan Eskilstuna och Stockholm har inte tagit längre tid än normalt. Det går dessutom att köra helt utan REx, om batteriet är fullt, vädret är bra och klimatanläggningen är avstängd. Det innebär förstås att man ligger på marginalen och det är inte att rekommendera utan den lilla räckviddsförlängande bensinmotorn. Även här blir den en och en halv timme långa pendlingen (enkel resa) extra påfrestande om varken klimatanläggning eller radio kan användas på normalt vis. Eftersom samtliga gratis CCS-snabbladdare i Stockholm stundtals varit ur funktion har man inte kommit på tanken att avvika från jobbet innan batteriet fått sina 7-10 tio timmar laddning i redaktionsgaraget, inga halvdagar här inte!
 
Trots allt så är det genomförbart. Visst har räckviddsförlängaren fått jobba, den har stått för drygt tolv procent av den totala körsträckan. Men vi kom fram. Det har dessutom varit väldigt trevligt att prata med alla intresserade som passat på att ställa frågor vid laddstationerna.
 
Och visst är det roligt med fullt vridmoment från start.