Nästa artikel
i3:an som långpendlare
3 000 kilometer på el

i3:an som långpendlare

Publicerad 5 september 2014 (uppdaterad 5 september 2014)
Att pendla dryga tio mil om dagen är ingen omöjlighet om i3:an får ladda minst 7–10 timmar mellan turerna.
Webbredaktionens projekt att lägga 3 000 km på eldrivna långtestaren BMW i3 på bara tolv dagar fortsätter. Så här gick det att pendla dryga tjugo mil om dagen.

I måndags kom reporter Andreas Svensson upp med bilen från helgen i Göteborg. Han hade då varit på resande fot i cirka nio timmar på grund av alla laddstoppen. Bilen hade då 1 164 kilometer på mätaren och jag såg fram emot att ta över stafettpinnen i projektet #3000kmpåel. Nu vankades det långpendling från Eskilstuna till Stockholm måndag till torsdag då det återigen skulle bli dags för Svensson att styra kosan med hemstaden Göteborg.
 
Reporter Andreas Svensson hann inte upp till jobbet förrän vid lunch, bilen skulle alltså inte få sina 10 behövliga timmar laddning från enfasuttaget i redaktionens garage. Men gratis snabbladdning från någon av Stockholms åtta stationer skulle snabbt fylla batteriet för hemfärden, tänkte jag.
 
Tyvärr visade det sig att bara tre av de åtta hade den CCS-anslutning som krävs för i3:ans snabbladdning. Resten var av den CHAdeMO-variant som passar exempelvis Mitsubishi Outlander PHEV och Nissan Leaf. Tyvärr var samtliga (?!) CCS-laddare ur funktion, vi kan i alla fall bekräfta att två av dem var obrukbara. En station hade drabbats av en kabelbrand som inte åtgärdats på en dryg månad, en annan hade ”fel programvara”, något som felanmälts men ännu inte fixats. Den tredje stationens CCS-anslutning hade enligt en användare på sajten uppladdning.se varit ur funktion sedan i slutet av maj. Energibolaget Fortum ansvarar för alla de tre gratisladdarna.
 
Sträckan mellan Eskilstuna och Stockholm var aldrig kortare än 11 mil, som mest hade jag 14 kilometer kvar i batteriet vid ankomst. Fick bilen bara sina 10 timmar laddning per arbetsdag/natt så klarades sträckan av helt på el i motorvägsfart. Pendlingen var helt klart realistiskt men inget jag skulle gett mig in på utan den lilla stödbensinaren (REX) som vår i3:a utrustats med. Tyvärr är BMW:n bullrig, sätena hårda och radio/multimedia/AC strömslukande, vilket är funktioner som är avgörande för långpendlaren. Bilen hade gått 1 232 kilometer när jag lämnde över bilen till Andreas Svensson igår. Vi behöver 900 till på fyra dagar kommer det att gå?  

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-09-05 16:24
Havsfidran

Nu blev det visst reklampaus

#2 • Uppdaterat: 2014-09-05 17:22
Reverend Benny

Men vad har jämtkraft med trasiga laddstolpar att göra?
Eller sätter även dom upp laddstolpar eller sköter service på dessa runtom i landet?

#3 • Uppdaterat: 2014-09-05 18:24
Pi

Har aldrig haft nåt bekymmer med elleveransen trots att jag inte handlar från Jämtkraft...

#4 • Uppdaterat: 2014-09-06 13:25
V8-Power

Stoor, det är reklam eftersom du aldrig kan byta nätbolag och det är de som ansvarar för leveransen.
Elen kan man köpa var som helst

#5 • Uppdaterat: 2014-09-06 20:00
mephisto

Råkar ofta ut för trasiga laddstolpar, Greenwashing så det stänker om det. Hade inte gått utan REX och då bor jag i storstad. Ingen laddningsmöjlighet hemma ska tilläggas.

#6 • Uppdaterat: 2014-09-06 22:01
PREVIA

Ja utan hjälp av bensinmotorn kan man nog bara räkna med att ha bilen till jobbet på sommaren, och då vet vi inte om VB använt AC i någon grad.
Och har man Fortum som sköter laddningsuttaget så kan man inte lita på att komma hem från jobbet alls. Om laddkabeln är av koppar lär inga laddkablar bli kvar på någon laddstolpe likt jordningskablarna på järnvägen som har en förmåga att försvinna hela tiden.

#7 • Uppdaterat: 2014-09-06 23:40
Pi

Har man inte laddmöjlighet hemma så känns en elbil för mig som ett mindre väl övertänkt val...

#8 • Uppdaterat: 2014-09-07 08:51
Hackenbush

Ja det krävs nog laddmöjlighet hemma om man ens skall överväga att köpa en elbil.

#9 • Uppdaterat: 2014-09-07 13:27
mephisto

Fegisar :) Jag kör till 85% på el (gratis) och resten bensin. Förmånsvärde och drivmedel blir inte många kr i månaden. Svårt att räkna hem som privatköp dock.

#a • Uppdaterat: 2014-09-09 08:41
Mistro

Nä då,..att elbilen motarbetas ifrån alla håll är bara en myt!
För nog är det rimligt att de få laddarna som finns alltid är trasiga?
Det bästa med det hela är att man sen kan visa upp en statistik över att det är så få som använder laddstolparna att man lika gärna kan plocka bort dem helt....
Konsumenterna har ju då själva valt vad de vill köra.
Det är ju ändå ingen som vill åka elbil och batterierna kommer ju alltid att vara dyra och dåliga.
Synd då tillverkarna gör allt vad de kan för att kunna tillverka fler och bättre elbilar.....
Det är verkligen dåligt utav oss kunder att vi inte vill betala 2-3 gånger mer för en sämre bil än vad vi har råd med och på så vis visar att elbilen inte behövs.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.