Volvo får mycket cred för sitt kundomhändertagande i senaste AutoIndex. Nästa år får vi än mer mer besked om hur Volvo har skött sina kort efter återkallelser och elektronikproblem.
Jag har haft mycket kontakt med Volvo Car Sverige den senaste tiden just med anledning av framgångarna i AutoIndex. I en intervju med servicemarknadschef Pär Källhäger och försäljningsdirektör Jessica Span, publicerad i senaste papperstidningen, tror båda att lanseringen av nya XC90 rakt över har bidragit till positiva ”vibbar”.
Utmaningen ligger nu i att fortsätta att ta hand om kunderna på bästa sätt. Buggar som påverkar elektroniken, bland annat med dörrlåsen, har redan flera XC90-ägare drabbats av. Uppkomna barnsjukdomar med en helt ny modell, och i det här fallet också med en helt ny plattform, är mer regel än undantag. Här är det av avgörande betydelse hur Volvo hanterar problemen, och enligt Volvo själva, i en enkät till 700 nyblivna XC90-ägare, har kunderna stort överseende.
Mer allvarligt har det varit med de femcylindriga dieselmotorerna där bränsletillförseln under en kort sekvens kan strypas under färd. Inga olyckor har inrapporterats, men Pär Källhäger ”har full respekt för att kunder upplevt det som otäckt.”
Felet har lokaliserats till den centrala elektronikmodulen som bland annat styr motorn. 25 000 bilar bara i Sverige med de berörda motorerna i 60- och 70-serierna av årsmodell 2016, några också från 2015, har återkallats – en av de större återkallelserna för Volvo i modern tid. Ett tidigare bränslemätarproblem, som framkallade samma olustkänsla, är redan åtgärdat, men har inget att göra den senaste mjukvaruuppdateringen, enligt Volvo.
Utmaningar på eftermarknaden får från tid till annan de flesta tillverkare hantera och avgörande för fortsatt förtroende är hur korten spelas ut.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen
Volvos nya utmaning
26 maj 2016
XC70 D5 från 2016 är en av Volvomodellerna som på senare tid stött på problem.