Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Volkswagens krishantering prövas

23 september 2015
Volkswagen har en grannlaga uppgift i att lösa krishanteringen i Dieselgate för att rädda varumärket.

Det lönar sig aldrig att mörka. Det har historien visat. Det intressanta nu är hur Volkswagen klarar sin krishantering i Dieselgate.

Från toppen blir fallet alltid tyngst. Världens största biltillverkare – från halvårsskiftet passerades Toyota – har dunsat ned med en stjärnsmäll vars konsekvenser blir svåra att överblicka.
 
Krackelerade varumärken finns det flera exempel på genom historien, och frågan är nu är hur lång tid det tar, eller om det över huvud taget är möjligt att återfå förtroendet bland kunder runt om i världen.
 
Till och från får så gott som alla varumärken sin beskärda del av misstroende. I bilbranschen har vi i modern tid Mercedes vältande A-klass och rostskandalen att hänvisa till – först total förnekelse av problematiken, därefter ett motvillig medgivande. Ett exempel på dålig krishantering.
 
För några år sedan naggades Toyotas varumärke i kanten efter säkerhetsmässiga brister med gaspedalens återfjädring och inkonsekvent bromskänsla. Omvärldens syn på tidigare tillförlitliga Toyota förändrades över en natt, men tack vare en effektiv återkoppling där över åtta miljoner bilar återkallades återfick den japanska tillverkaren snabbt förtroende bland sina kunder. Ett exempel på god krishantering.
 
Volkswagens situation är annorlunda eftersom det nu inte handlar om några produktionsmissar av säkerhetskaraktär utan om medveten manipulering av testresultat för att uppnå godkända avgasutsläpp. Här har kunderna blivit grundlurade och ett sådant förfarande blir oerhört mycket värre att hantera.  
 
Frågorna hopar sig. Är det fler än elva miljoner bilar som berörs?  Hur länge har detta pågått?  Har beslutet om manipuleringen tagits från högsta ort? Och har övriga biltillverkare rent mjöl i påsen?
 
Här måste all fakta fram på bordet för att Volkswagen i någon form ska kunna hantera förtroendekrisen.
 
Som bevakare av rallysporten i 30 års tid kan jag erinra mig ett parallellfall, naturligtvis av pytteliten betydelse sett till Volkswagens globala kris i dag. 1995 hos Toyota Team Europe, baserat i tyska Köln, var det ett antal ingenjörer som tog saken i egna händer och konstruerade en ”idiotsäker” lösning för att trycka in mer luft i turbon för att på så vis få ut mer effekt. En visselblåsare uppmärksammade FIA:s kontrollorgan och fusket avslöjades. Svenske stallchefen Ove ”Påven” Andersson förnekade all kännedom om manipuleringen och återfick förtroendet av sin japanska arbetsgivare medan ingenjörerna sparkades.
 
Straffet för Toyota blev ett års avstängning i rally-VM.
 
I den stora bilvärlden räcker det inte med att diskvalificera Volkswagen. Skadan är redan skedd och frågan är hur mycket det kostar i rena pengar i återkallelser och skadestånd och hur mycket stryk som varumärket har tagit?