Bilars lastkapacitet är en viktig egenskap – och den kan redovisas på många olika sätt.
I Vi Bilägares tester har vi valt att beskriva lastutrymmena med tre olika metoder. Dels anger vi de viktigaste lastmåtten, som vi själva mäter upp med laser. Dessutom finns alltid det officiella så kallade VDA-måttet med i tabellerna.
Det senare har tagits fram av Verband der Automobilindustrie (den tyska bilindustriföreningen). Måttet anges i liter och bygger i princip på att en ”ballong” blåses upp och tränger in i varje skrymsle i bagageutrymmet.
Men vi nöjer oss inte med bara olika mått. För att kolla hur väldisponerade bilarnas lastutrymmen är lastar vi dem också rent praktiskt – och då använder vi oss av den gamla hederliga drickabacksmetoden. Den innebär att vi helt enkelt proppar bilarna fulla med så många läskbackar som överhuvudtaget får plats.
Det är en utslagsgivande metod som visar att det inte alltid är bilarna med de största lastmåtten eller de flesta VDA-literna som har de effektivaste lastutrymmena. Minst lika viktigt för den praktiska lastkapaciteten är hur bagageutrymmet är utformat - och på den punkten skiljer sig bilarna åt ganska rejält.
Bästa lastresultatet hittills i år noteras för nya Volvo XC90. Den klarade hela 51 drickabackar med alla säten nedfällda. Minst rymdes i elbilen Renault Zoe, där bara 22 backar gick att pressa in.
Så här ser tio-i-topplistan över årets bästa drickabackslukare ut:
1. Volvo XC90 – 51 st.
2. Renault Espace – 48 st.
3. Kia Sorento – 46 st.
4. Mercedes E-klass Kombi – 46 st.
5. VW Passat Sportscombi – 45 st.
6. Skoda Octavia Scout – 43 st.
7. Ford Mondeo Kombi – 41 st.
8. Mercedes ML – 40 st.
9. Volvo XC60 – 40 st.
10. Fiat Freemont – 40 st.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen
Vilken bil lastar mest?
8 juni 2015
48 drickabackar lyckades vi trycka in i lastutrymmet på nya Renault Espace. Det är näst bäst hittills i år.