Nu har jag kört med Årets Bil under en av årets mörkaste perioder. Vi Bilägares långtestbil nr 166, Opel Astra tillika Årets Bil, har en av Hellas senaste ljusinnovationer Matrix Intellilux. Jag tycker att det fungerar riktigt bra. Matrix lyser upp sidan av vägen vid möten eller när man kör efter en annan bil, på ett sätt som inte varit möjligt tidigare.
Matrix tänder eller släcker olika ljuselement i strålkastaren. Ljusbilden förändras därmed utan hjälp av elmotorer eller mekaniskt slitage. Det innebär att lamporna håller längre, kanske längre än resten av bilen!
Astras strålkastare är uppbyggd av åtta segment vardera som kan variera ljusets fördelning och styrka på vägen.
Med hjälp av en kamera kan Matrix exempelvis helt släcka ljus, i stället för som i tidigare automatiska ljussystem, skärma av det ljus som annars skulle blända en mötande bil. Det här är en teknik som kräver LED-lampor med många små starka ljuskällor, i stället för bara en.
Jag har verkligen studerat hur lamporna tänds och släcks för att se om man kan råka blända någon, eller om jag tycker att lamporna tänder för sent efter möte. Men jag har ingen anmärkning mot Matrix – än så länge.
Visserligen har LED precis som xenon en nackdel vintertid. Det blir ingen värmeutveckling som smälter bort frost eller is på linsen. Dessutom är ju inte helljuset särskilt långt. Godkänt långt för oss i Mellansverige kanske, men norröver skruvar nog de flesta på extraljus ändå.