Titta på de båda hyfsat oskarpa bilderna här – ser du någon skillnad mellan dem?
Mot slutet av denna text ska jag avslöja svaret men en ledtråd kan jag bjuda på. Det gäller en av de mest onödiga finesser jag sett på någon testbil någonsin.
Bilen det gäller är Vi Bilägares långtest-Peugeot 3008, i vilken jag kört ungefär 300 mil på ett par veckor. Jag har lika långt kvar till målet, 4 000 mil ska bilen ha avverkat innan den går i mål och nyss slog mätaren om till 3 700 mil.
Överlag tycker jag att det är en trivsam bil. Särskilt nu i halloweenkylan uppskattar jag den mycket kvicka stolsvärmen och att det går fort att blåsa vindrutan ren. Liksom i vårt vintertest tidigt 2017 vill jag klaga på att golvvärmen tar för lång tid att sprida sig, men på det hela taget är det som sagt en behaglig Årets Bil, detta.
Svaret på den inledande frågan gäller alltså en finess. Sådana finns det åtskilliga på minsta lilla ekonomibil numera. De där riktiga snikversionerna av olika bilmodeller finns knappt att få tag i längre – många har blivit allt bekvämare av sig och vill ha så mycket utrustning det bara går. Inget fel i det. Det handlar ju dessutom ofta om säkerhetsdetaljer.
Som biltestare är det förstås min uppgift att försöka värdera allt i en bil, beskriva hur de olika grejerna fungerar och till vilken nytta. Men det finns somliga saker jag personligen nästan aldrig använder. Farthållaren till exempel. I testbilarna kollar jag förstås hur den arbetar och hur lätt/svår den är att sköta, men den är nästan alltid avslagen när jag kör. I synnerhet adaptiva farthållare har jag svårt att känna helhjärtat förtroende för.
Jag manövrerar hellre allting i bilen själv, kanske är jag gammaldags.
I Peugeot finns också ”paddlar vid ratten” för att skifta växellägen i automatlådan manuellt. Jag har ännu inte rört dem, att en måttligt temperamentsfull diesel-Pega som denna alls kan eller ska köras ”sportigt” faller på sin egen orimlighet. Dumt och fördyrande, ingenting annat.
Bildernas finess kommer jag garanterat inte heller att använda.
Det handlar om belysningen av instrumenthuset.
På den första bilden är finessen inte aktiverad, på den andra är den påslagen. Det handlar om en tunn blå ljusbård under själva instrumentlådan, en särdeles diskret liten ljuslist som ska … ja, vadå? Jag har ingen aning om vad den är till för.
Denna uppenbarligen helt överflödiga finess har sin egen aktiveringsknapp till vänster om instrumenthuset, en liten pillig sak man kan trycka på för att bli upplyst.
Makalöst dumt, men samtidigt harmlöst förstås. Dessutom räddade den mig från uppdraget att få ihop en testbilsblogg i elfte fredagstimmen.
Har du några finesser du aldrig använder i din bil?