Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Varför är nya bilar så fula?

1 december 2017
Vore jag bildesigner 2017 skulle jag inte skylta med det på middagsbjudningar.

Den tanken dök upp i huvudet när jag såg två nya modeller på bild häromdagen. Det var Subarus nya suv Ascent och Lincolns nya suv Nautilus som fick mig att fundera. Båda modellerna presenteras på Los Angeles-salongen i dagarna. På bild är de så lika varandra att de mer ser ut som en tanke än en händelse. Snygga är de verkligen inte.

Subaru Ascent.

Subaru Ascent.

Det finns fler stora suv-modeller som är stöpta i likadan form som Ascent och Nautilus, Kia Sorento till exempel. Och ett par dussin till.

Mönstret går igen även i mindre klasser, alltför många modeller är alltför lika, skiljer sig bara åt i vissa detaljer. Hur mycket har strålkastarna dragits upp på skärmarna på den här då? Hur delades baklampsglasen in den här gången? Hur markerad blev urgröpningen på karossidan? Vilken alldeles för stor grillöppning tryckte man dit?

Lincoln Nautilus.

Lincoln Nautilus.

Mercedes visar CLS generation tre i Los Angeles, en modell som i två generationer sett hyfsat spänstig ut. Den här gången tog formgivarna ett nytt grepp och lät vänster strålkastare ta plats på höger framskärm och den högra på vänster. Resultatet? En slokande uppsyn.

Böh, det måste vara urtrist att rita bilar i vår tid. Ingenting får sticka ut. Var är fantasin, konstnärligheten och – framför allt – modet?

Bilarna ser ut som om de ska dra ut i krig eller åtminstone mosa kärran framför. Jämför med den lätthet, flykt och elegans som fanns i nästan alla bilar under 1960-talet, europeiska, japanska och amerikanska. Somliga var förstås inte alls bildsköna då heller men de tydde på kreativitet och högt i tak.

Mercedes CLS.

Vad hände? Säkerhet är en förklaring. Säkerhetskraven bygger på karosshullet och minskar formglädjens svängrum. Virket i taket på sextiotalets bilar var marginellt grövre än strumpstickor, dörrtrösklarna var tunna som långfingrar och ingen smackade bilar i väggen hos Euro NCAP. Bilarna krävde otroligt många fler liv än de gör 2017.

Men ändå. Måste det bli så himla fult? Jag kan på rak arm bara räkna upp några få nya bilar som ser lockande ut. Audi A3 med femdörrars kaross, men den är på väg ut ur produktion. Audi A5 är också rätt bra. Nya Opel Grandland X är, lite till min förvåning, lyckad, besparad de klunsiga överdrifter som annars kännetecknar klassens modeller, syskonet Peugeot 3008 inte minst. Senaste generationernas Folkabussar har en funkisstil jag gillar skarpt. Och nuvarande Golfgenerationen, jodå. Men sedan var det nästan slut, oavsett prisklass.

Okej då, jag gillar Rolls-Royce Phantom. Den ser ut som en kyrka på hjul, kan någon stoppa i kollekten åt mig?
I övrigt, räddhågsenhet. Följa John. Ingen tillverkare vågar ta ut svängarna. Ingen.

Jo, nu hittade jag minsann en modig rackare. På bilsalongen i Los Angeles visar Lexus upp en ny suv som onekligen tillför något nytt på fronten för frontpartier. Bilen heter RX 350L and guess what? Den är alldeles obeskrivligt ful.

Lexus RX 350L.