För sisådär tre år sedan gick Peugeot och Citroën ut med nyheten: "2016 ska vi lansera supersnåla hybridbilar som går på luft”.
Tanken var att använda en hydraulmotor som drivs av komprimerad luft för att avlasta bensinmotorn, driva bilen i låg fart, och hjälpa till vid acceleration.
Systemet skulle ta vara på bilens bromsenergi genom att pumpa upp tryck i lufttankar och sedan använda tryckluften för att sätta fart på bilen.
På så sätt skulle drivlinans verkningsgrad förbättras med 45 procent och förbrukningen i en Peugeot 2008 eller en Citroën C3 skulle kapas till åtminstone ”0,3 liter milen”.
Dessutom var tekniken billig. Dyra batterier behövdes inte och lufthybriden skulle därför inte kosta mer än en dieselbil, intygade Peugeot och Citroën.
Så vad hände med allt det här? För det är väl 2016 i år?
Det visar sig att det blivit pyspunka av alltihop.
Projektet är sedan en tid tillbaka lagt på is. PSA-koncernen har inte hittat någon samarbetspartner som är villig att dela på utvecklingskostnaderna. Det är i alla fall den officiella förklaringen.
Frågan är om vi någonsin får se den franska lufthybriden förutom i friska löften.