I dag kan man köpa en LED-ramp för 10 000 kr – om man kan tänka sig att ha den på biltaket och struntar i att den inte är E-märkt.
Håller man sig till mer måttliga ljusramper som dessutom klarar godkänt enligt ljusreglementet får rampen plats i fronten och kostar omkring 800 – 5 000 kronor.
Vi Bilägares ljustestapparat jobbar som bäst med att mäta ljus från LED-ramper.
De första extraljusen med lysdioder hade inte tillräckliga prestanda för att fungera bra som extraljus, eftersom de egentligen var arbetsbelysningar.
Men nu finns det lampor som heter duga också med LED-teknik.
Priset varierar starkt beroende på vilken kvalitet som valts. Och det är inte lätt att veta som konsument. Dels är det stor skillnad på själva lysdioderna, dels också på övrig elektronik och kylning av dioderna. Värme dödar lysdioder och det är viktigt att bra kylförmåga finns.
Anledningen till att ramper blivit ett hett tillbehör är att det inte är lätt att montera extra belysning på moderna bilar. Det finns annan teknik som behöver fri sikt, aktiva farthållare, krocksäkerhetssystem och P-varnare. Dessutom måste bilen få tillräcklig kylning och lamporna måste fästas så att de sitter stadigt men ändå inte petar ut för mycket från fronten.
Trots klara regler finns det fler icke godkända LED-lampor än E-märkta på marknaden.
Vi återkommer med vårt test, när vi skrapat ihop fler av marknadens godkända varianter.