Veteranbilssommaren är snart över för alla oss som har någon gammal skrinda att visa upp på träffarna landet runt. Nästa år är 1988 års modeller 30 år gamla och ”veteranklassade”, åtminstone från skattesynpunkt. De kostar då noll kronor till skattmasen per år.
Jag tog nobelt nog på mig uppgiften att vaska fram vilka modeller vi borde satsa på redan nu och dyka upp i på veteranträffen 2040. Det blev en kuslig historia – här är mina åtta första tips på udda samlarbilar 2017. I nästa inlägg får du stå ut med åtta till!
Jag tog nobelt nog på mig uppgiften att vaska fram vilka modeller vi borde satsa på redan nu och dyka upp i på veteranträffen 2040. Det blev en kuslig historia – här är mina åtta första tips på udda samlarbilar 2017. I nästa inlägg får du stå ut med åtta till!
Toyota iQ. Smartare än Smart, det hörs ju på namnet. Paketeringskonst på japanska, trovärdig design med övertoner av körsbärsträdgård och en oväntat trivsam körupplevelse. Gör sig bäst i den ovanliga kulören metallicgrön. Pris från ca 40 000 kronor.
Renault Wind. Ett inte särskilt fördelaktigt namn på engelska, men vilken rar liten sak. Baserad på småbilen Twingo, visad redan 2004 men efter tidernas längsta graviditet föddes den först 2010 och lades ned blott ett par år senare. Taket som kan flappas fram och åter som på en Ferrari Aperta är grejen. Såldes aldrig i Sverige men visst letar du gärna i Frankrike eller Tyskland? På mobile.de finns de för ca 6 000 euro.
Audi A2. Jamen självklart! Bilen ser ut som ett rullande Kinnekulle, är till stora delar byggd av aluminium och har oväntat mycket utrymme under sitt välvda skal. En sådan ska du ha, du som inte vill rota under motorhuven (där finns inget att se), du som hatar rost. Millenieskiftets viktigaste bil är fortfarande rätt dyr, från 25 lakan, men den specifika vikten är hög!
Citroën Pluriel. Plockepinnbilen, åk aldrig hemifrån utan att räkna hur många takbågar du har med dig. Snyggt skuren kostym med nedfällbar mantel över axlarna, glada färger och lyckliga priser. Du kan snacka hem en för 15 tusen när novembermörkret faller över förortsparkeringen.
Fiat Croma. Nej, inte åttiotalaren som lånade sin skugga från Saab 9000, här snackar vi om dronten i de senaste decenniernas utbud. Fiats försök till storbilsschlager baserad på – tamtadida! – Opel Signum. Hur kunde det misslyckas, bara undrar?! I grund och botten en ärlig själ med goda utrymmen och viss, ja, viss stil på grejerna. På med toppluvan och solglasögonen och köp, din för tjugo. Eller vi säger väl sjutton å fem? Sjutton, tackar.
Daihatsu Terios. Nej, det är inte en tandkräm. Det är en SUV i bonsaiformat. En liten, liten Twistkaramell i lindat stanniolpapper, ofta tvåfärgad och med smak av träd, gräs och stenar. Stadig som en papperslykta på kräftskiva under augustimånen, nästan omöjlig att hitta – just därför ska du ha en! Pris ett skålpund ris eller max tio tusen.
Ford Cougar. Nu tar vi i från knäna, det här är bilen som ofta säljs under argumentet ”kamkedja” eftersom inget annat fungerar. Antagligen den mest invecklade form som kom fram under Fords bisarra designera New Edge Design. Den hette inte ens Mercury, men Ford. Axelvaddad kavaj och moskitoglasögon kan vara lämplig klädsel vid framförandet av denna – faktiskt – körroliga bil. Pris från fem papp och uppåt men inte mer än femton.
Honda Logo. Det finns ett svart får i varje familj och detta var ett sådant, även om Logo oftast såldes i limegrönt eller gult. En Honda som gav sig tusan på att vara precis likadan, precis likadan som en Starlet, en Twingo, en VW Fox, en precis vad som helst. Irriterande välgjord, rostade inte ens. Köp och stå stolt för dig själv på träffen. Under tio tusen, alltid under tio.