Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

TSI ingen garanti

11 april 2016
Volkswagens TSI-motorer orsakar återigen problem.

Volkswagens TSI-motor med högrisk för överkuggade kamkedjor måste vara en av det senaste decenniets känsligaste konstruktioner. Tyvärr drabbas ägarna om och om igen, trots ”fixad” kedja.

 

Vi skrev om de första fallen redan 2009. Då försökte Volkswagen skjuta över skadefallen på kundernas maskinskadeförsäkring med hög självrisk som följd. När frekvensen av skador ökade med rappade kedjor, flera redan efter 5 000 mil, fick så småningom Volkswagen i många fall ta hela skadebiten själv, men med stränga förhållningsregler för drabbade kunder. ”Fel” verkstad eller missad service med några futtiga mil var tillräckligt för avslagen goodwill.

 

Jag har tipsat otaliga läsare
att stå på sig gentemot Volkswagen-verkstäderna, och det gäller naturligtvis också för motsvarande motorer som sitter i Audi, Seat eller Skoda. Nu hör jag att de första ägarna som drabbades – och de som fick sina bilar ”fixade” – på nytt sitter i samma båt. Och nu gäller inte längre någon goodwill.

 

En läsare som jag nyligen pratat med fick kamkedjan utbytt i sin Golf 1,4 TSI efter 10 000 mil, då med modifieringar och med ”löften” om att konstruktionen var förstärkt. Ägaren följde också rådet att byta olja efter 1 500 mil i stället för Longlife-service varje 3 000:e mil. Det höll fram till 20 000 mil, då kuggade kedjan över på nytt.

 

Hos Lagersteds Bil – som tog hand om förra skadan – var det kalla handen. ”Bilen har ju gått  20 000 mil utan fel” var kommentaren som mötte ägaren, och då inkluderades inte förra bytet som något fel, eftersom det togs på goodwill. Nu ville Lagerstedt ha 20 000 för reparationen, samma prisnivåer låg övriga VW-verkstäder också på. Ägaren fick bita i det sura äpplet och lät slutligen Mekonomen ta hand om kamkedjan, den lägsta offerten, strax under 15 000 kronor.

 

TSI-motorerna har uppenbarligen en begränsad livslängd, oavsett påstådda modifieringar. Och det finns ju ett skäl som gott som något till att Volkswagen återgick till kamrem från och med 2014.