Diesel har tappat sin popularitet. I september blev andelen nya dieselbilar blott 49,5 %. Det betyder att för första gången sedan 2009 är inte diesel i absolut majoritet av nyregistrerade bilar.
Utöver negativ publicitet med Volkswagens utsläppsfusk, tror jag att den ökade populariteten för privatleasing är en starkt bidragande orsak. Hittills i år står leasing för 35,7 % av den privata bilförsäljningen och leasingtagarna väljer oftast mindre och billigare bilar med bensinmotor under huven.
Laddbilar en annan orsak. I september blev andelen supermiljöbilar rekordhöga 4,6 %. Populärast är laddhybriden VW Passat GTE, som stod för hela 32 % av den totala Passatförsäljningen. Förra året var 98,6 % av alla nya Passat en diesel. I år har den siffran sjunkit till blott 66,0 %.
Och apropå trendbrott: lite i skymundan ökade andelen vätgasbilar i Sverige med hela 57,1 % i september. Med två Toyota Mirai och två Hyundai ix35 FCEV inregistrerade under samma månad finns det nu totalt 11 vätgasbilar i Sverige.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen