Är det läge för Toyota att ta över i rallyvärlden? Frågorna är många inför årets VM-säsong som på allvar startar med Svenska Rallyt under veckoslutet.
Monte Carlo-rallyt har visserligen redan körts, men den tävlingen brukar sällan ge någon värdemätare hur säsongen i övrigt kommer att bli. Med så skiftande vägförhållanden som Monte bjuder på är det svårt att bedöma konkurrenskraften hos respektive förare och bilarnas kapacitet redan nu.
I det avseendet bjuder Svenska Rallyt på ett mer enhetligt underlag och för första gången på många år kan ingen längre klaga på snötillgången. Det finns närmare meterdjup snö i trakterna runt Torsby och Hagfors. Det garanterar härliga rallyvägar med höga snövallar som kommer att ställa till det både på gott och ont. Vid avåkningar kan bilarna i bästa fall undgå skador, men i gengäld blir risken stor att bilarna i stället fastnar i drivorna.
Mitt tips inför Svenska Rallyt är Toyota och varför inte fjolårets VM-trea estländaren Ott Tänak. Som nykomling i stallet har han mindre press på sig än fjolårsvinnaren Jari-Matti Latvala. Toyota hade ett ”läroår” ifjol och ska nu vara redo att utmana på allvar.
Regerande världsmästaren Sebastien Ogier (Ford) som för övrigt vann Monte Carlo-rallyt är annars favorittippad liksom Hyundais Thierry Neuville. Belgaren slarvade bort VM-titeln i fjol, bland annat i just Svenska Rallyt där han sladdade in i ett betongfundament på Färjestads travbana. Hyundai har också ett annat starkt namn i norrmannen Andreas Mikkelsen.
Det fjärde fabriksstallet Citroën är det mer ovisst kring. Förra säsongen var en besvikelse, men nu får Kris Meeke en ny chans. Kanske kan Sébastien Loebs comeback göra underverk med bilen. Den niofaldige världsmästaren startar inte i Svenska Rallyt, men det är sagt att han ska köra i Mexiko i mars och sedan ytterligare två VM-rallyn.
Värmlänningen Pontus Tidemand är ett tungt favoritnamn i WRC2-klassen, regerande världsmästare som han är.