Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Tesla Y – stämningsdödaren

18 mars 2019

Så har då mulitientreprenören, borrmäster, betalningslösningsexperten, rymdexploatören och elbilstillverkaren Elon Musk satt Y i ”S3XY” och visat Model Y. Och jag erkänner, jag tillhör de som satt och glodde på livesändningen i arla morgonstund. 

Elon ”Ironman” Musk gör – som alltid – entré under massiva ovationer från församlingen. En presentation över märkets remarkabla framväxt under det senaste decenniet där Musk skrattar avspänt åt sina egna skämt och anekdoterna möts av publikens hurrarop, busvisslingar och hänryckta kommentarer.

Sedan är det dags för kvällens/morgonens klimax, mellanklass suven Tesla Model Y. Publiken är ”psyched” och ”på” när bilen rullar in i rampljuset. Musk börjar rabbla tekniska data, priser och funktioner. ”0–100 km/h på 3,7 sekunder, pris från 39 900 dollar, räckvidd 54 mil, säkraste bilen i sin klass, trådlösa uppdateringar.”

Musk väver proffsigt in applådpauser mellan varje fakta men möts bara av någon enstaka busvissling i moll och avmätt applåd. Stämningen var långt ifrån den euforiska väckelsemötesentusiasm Teslaanhängarna har skämt bort sin ledare med. Varför?

Är Model Y allt för lik Model 3? Y levereras först om två år, våren 2021, hade publiken förväntat sig bättre räckvidd och prestanda? Eller håller Tesla på att slå i det osynliga tak Apple har gjort där marknadens förväntningar är så högt ställda att även en bra produkt blir en axelryckning?
Kanske.

Men Elon, jag har ett förslag som jag tror skulle vrida upp jubelbasunerna till elva igen: Fairtrade märkta batterier.