Kom igen nu Nissan! Det är hög tid att ni informerar båda era verkstäder och era egna kunder. De temporära frysskydden ska väck, men merparten av bilägarna har inte hört ett knyst. Och vad värre är att verkstäderna inte heller tycks känna till vad som är på gång.
I senaste Vi Bilägare har vi på nytt tagit upp Nissans debacle med 1,2-litersmotorn som bland annat återfinns i Qashqai och Pulsar. Inför förra vintern slog Nissan larm om att det finns risker att isproppar kan bildas i intercoolerns slang eller i gasspjällets hölje. Den temporära lösningen var att ägarna skulle montera frysskydd över grill och övriga luftintag, ungefär som man gjorde på 1960-talet (!).
Det dröjde inte länge innan Nissan anmäldes och fälldes hos Allmänna Reklamtionsnämnden. ARN fastslog att kunden ska ha rätt att häva sitt köp, allra helst som åtgärden med frysskydden också skapade ett annat fel, med yttertemperatursensorn.
Vi skriver 2018 och fortfarande är det frysskydden som uppenbarligen gäller trots att en lösning fanns på plats i augusti. Nya Qashqai är således redan åtgärdad i fabrik. Uppdateringen för äldre årsmodeller går ut på att komponenter till intercoolern byts ut, ett verkstadsarbete som ska ta tre timmar att utföra och vara kostnadsfri. Men strax före jul var det endast 76 bilar som hade åtgärdats. Nissans förklaring är att uppdateringssatsen är begränsad och att akuta ärenden prioriteras.
Efter artikeln i ViB nr 1/2018 har jag blivit kontaktad av flera Nissanägare som mötts av oförstående serviceverkstäder. När Vi Bilägare strax före jul, helt anonymt, begärde uppdatering med vår långtestbil fick vi också nobben.
Nissans diffusa besked om att bilarna ska åtgärdas först när problemen uppstår håller inte. Informera mera, både till egna verkstäder och kunder.