Häromdagen presenterade Trafikverket studien om husbilars krocksäkerhet. Resultatet var skrämmande.
En krock i 64 km/tim innebär med stor sannolikhet mycket allvarliga eller livshotande skador på de åkande. Ingen som har tittat på uppbyggnaden av en halv- eller helintegrerad husbil borde bli förvånad. Den halvintegrerade bilen bygger på förarhytten av lätta transportbilar – ”hantverkarbilar” – som i bästa fall har bedömts av Euro-Ncap och då enligt ett reglemente som är avsevärt mindre krävande än för personbilar. Helintegrerade bilar kommer till husbilstillverkarna som rullande chassin utan egentliga deformationszoner.
Trafikverket testade husbilarna med 80 procents överlappning. 20 procent av husbilens frontarea träffade alltså inte krockväggen/hindret. I Euro-Ncap genomför tester med 40 procents överlappning, något som ställer än högre krav på krockstrukturen. Med en deformationszon som i bästa fall består av någon decimeter tjock isolering och ytterligare några millimeter glasfiber krävs det inte heller mycket fantasi för att förstå vilken förödande effekt en eventuell sidokollision skulle få.
Det finns lika mycket för husbilsbranschen, chassileverantörer och myndigheter att fundera över när det kommer till husbilars aktiva säkerhet. Var är förarstödsystemen? Trötthetsvarnare, vingelvarning, autobroms, dödavinkelvarnare med flera funktioner är mer eller mindre standard bland personbilar men saknas i husbilar. Antisladdsystem börjar bli vanligare, men så sent som 2016 var det i regel ett dyrt tillval. Hur är det med vikten? För att kunna köras på B-körkort vill husbilstillverkarna att volymsäljarna inte ska ha totalvikter som överstiger 3500 kilo. Det gör att lastvikterna blir i underkant. I praktiken innebär det att många kör med bilar som är betydligt tyngre än vad chassina är konstruerade och godkända för. Vägegenskaper och bromsar påverkas negativt.
Husbilsförare! På Trafikverkets hemsida finns några råd om vad man ska tänka på för att köra säkert med sin husbil, följ dem och glöm inte: Se över bromsar och däck en extra gång innan du beger dig ut på sommarens äventyr.