Det är intressant att notera vad en blogg om ifrågasatt trovärdighet för ett kontrollorgan kan få för konsekvenser och hur snabbt man hanterar en sådan känslig fråga.
Det var i förra veckan jag skrev om att ägarstrukturen för Kontrollerad Bilverkstad inte ser bra ut. KBV ägs av MRF, Motorbranschens Riksförbund, och ska alltså granska MRF:s egna verkstäder. Även om KBV gör ett aldrig så bra jobb så är det självklart att trovärdigheten med resultat och utfall blir ifrågasatt, från ett konsumentperspektiv. Kan branschen kvalitetskontrollera sig själv?
I all hast kallades Konsumentverket och Motormännen till möte och här fastslås det nu att KBV får grönt ljus för att fortsätta genomföra kvalitetsuppföljande tredjepartskontroller av bilverkstäder. Självklart är det bra att Konsumentverket och Motormännen finns med i bakgrunden som oberoende garanter, men att aktivt stå bakom KBV, som förr i tiden, är inte längre aktuellt. KBV drivs som ett aktiebolag och med MRF som ensam ägare. Ekonomiskt fungerar det synnerligen bra.
I ett pressmeddelande skriver KBV att Konsumentverket och Motormännen samtyckt till att KBV utför tredjepartskontroller, om kontrollorganet uppfyller vad som benämns ISO-standarden 1720, och därmed får ackreditering av Swedac, tillsynsmyndigheten för teknisk kontroll.
Utöver KBV finns också andra anlitade aktörer som utför oanmälda stickprovskontroller hos bilverkstäder, exempelvis besiktningsföretagen Dekra och Opus.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen