Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Suvar är nya normen

24 oktober 2016

 – Nej pappa, ingen Porsche.

Jag gick hem från förskolan med min snart 3-årige son. Han gillar att titta på bilarna på parkeringen och säga vilket märke bilarna har. Men en låg sportbil gjorde sonen förbryllad.
– E´ de pappa?

Då han kan nästan alla logotyper blev jag förvånad att han inte kände igen märket på den tyska biltillverkaren. Speciellt då modellen är en av de allra mest karaktäristiska bilarna som finns. I alla fall för mig.
– Det är en Porsche. En Porsche 911.
– Neeeeeeej pappa. Ingen Porsche.
Han skrattade som om jag hade dummat mig med flit.
 
Då slog det mig: stora Cayenne och Macan har varit de enda Porsche-modeller som sonen sett. Att de också skulle bygga en liten sportbil var för honom en löjlig tanke. Den nya generationen ser alltså Porsche som en suv-tillverkare – som även råkar göra några snabba sportbilar.
 
I Porsches fall är suv-stämpeln ofrivillig. Annat är det med Volvo. Vid lanseringen av V90 CrossCountry förklarade Volvos utvecklingschef, Peter Mertens, att Volvo ska bli ett crossover-företag.
 
Redan idag står XC- och CrossCountry-versionerna för hälften av Volvos globala försäljning. Den åtta år gamla XC60:n är Volvos överlägset mest populära modell. Framöver kommer suvar och crossover stå för en klar majoritet av Volvos produktion.
 
Enligt Mertens är det konsumenterna i Kina, Sverige och USA som driver på den ökade efterfrågan av suv-modeller allra mest. Alltså samtliga tre av Volvos kärnmarknader. Som ett led i detta kommer Volvo alltid att lansera suv-modellen först innan övriga versioner i ”nummerfamiljen” byts ut.
 
Nyligen kom XC90, ett år före S/V90. När 40-serien ska förnyas kommer XC40 vara först ut på den nya CMA-arkitekturen. Och närmast väntar nya XC60 som släpps ut på marknaden före S/V60. Till och med Volvos elbil, som sägs komma 2019, lär få en suv-kaross – sannolikt XC60.
 
Vi får se om Volvo ens har kvar några kombibilar i utbudet när sonen tar körkort år 2032.
 
Eller är kanske V60 som är den personliga nischprodukten bland alla traditionella CrossCountry-modeller som står vid varje gatuhörn?