
Grus, sand, torra löv, barr och några nävar gammalt gräs.
Vad har det med biltester att göra, undrar kanske någon.
Svaret är: en hel del! I alla fall om man vill granska hur städvänliga olika bilar är och det är något som jag nyligen ägnade en del av min arbetstid åt. I det läget förvandlas plötsligt skräpet från vanlig smuts till en helt nödvändig, om än lite annorlunda, testutrustning.
Och den använde jag så här: Först förorenade jag testbilarna med en specialmixad kompott av de ingredienser som anges i början av texten. Såväl kupégolv som lastutrymmen utsattes för smutsblandningen, som dessutom trampades/gnuggades in lite extra.
Sedan gick jag loss med dammsugaren och försökte få bort eländet. I vissa fall gick det på några minuter, men i en del bilar kunde man gnugga sig halvt fördärvad – och ändå blev det inte rent!
Helt klart så är det stor skillnad på vilken kvalitet olika tillverkare väljer för mattorna på sina kupé- och lastgolv. Och det drabbar i slutändan den som köper bilen. Ju sämre mattor, desto mer får den stackars bilägaren slita för att hålla smutsen borta.
I vårt städvänlighetstest (puh, vilket ord!) var skillnaden mellan de bästa och sämsta bilarna himmelsvid. Men vilka som hamnade i toppen och botten avslöjar jag inte här. Den godbiten kan du läsa om i nummer 16 av papperstidningen, som redan finns ute.