Grus, sand, torra löv, barr och några nävar gammalt gräs.
Vad har det med biltester att göra, undrar kanske någon.
Svaret är: en hel del! I alla fall om man vill granska hur städvänliga olika bilar är och det är något som jag nyligen ägnade en del av min arbetstid åt. I det läget förvandlas plötsligt skräpet från vanlig smuts till en helt nödvändig, om än lite annorlunda, testutrustning.
Och den använde jag så här: Först förorenade jag testbilarna med en specialmixad kompott av de ingredienser som anges i början av texten. Såväl kupégolv som lastutrymmen utsattes för smutsblandningen, som dessutom trampades/gnuggades in lite extra.
Sedan gick jag loss med dammsugaren och försökte få bort eländet. I vissa fall gick det på några minuter, men i en del bilar kunde man gnugga sig halvt fördärvad – och ändå blev det inte rent!
Helt klart så är det stor skillnad på vilken kvalitet olika tillverkare väljer för mattorna på sina kupé- och lastgolv. Och det drabbar i slutändan den som köper bilen. Ju sämre mattor, desto mer får den stackars bilägaren slita för att hålla smutsen borta.
I vårt städvänlighetstest (puh, vilket ord!) var skillnaden mellan de bästa och sämsta bilarna himmelsvid. Men vilka som hamnade i toppen och botten avslöjar jag inte här. Den godbiten kan du läsa om i nummer 16 av papperstidningen, som redan finns ute.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen
Städvänlighetstestare
10 november 2016"Helt klart så är det stor skillnad på vilken kvalitet olika tillverkare väljer för mattorna på sina kupé- och lastgolv. Och det drabbar i slutändan den som köper bilen."