Först en fråga: finns det över huvud taget någon som har nytta av fartbegränsaren som finns i en del nya bilar? För mig framstår funktionen, som låter föraren ställa in en maxhastighet, som ett helt meningslöst komplement till farthållaren.
Varför jag undrar har att göra med ratten i den Ford Mondeo som sedan årsskiftet ingår i Vi Bilägares långteststall. Fartbegränsaren har nämligen förärats en egen knapp på styrhjulet. Aldrig är denna funktion mer än en kort fingerförflyttning borta.
Vän av ordning kan fråga sig om det är vettigt att använda utrymmet på ratten för en sådan bagatell. Sedan kan man fundera på om det verkligen behövs så många som 22 rattknappar. Ford har i alla fall dragit den slutsatsen. Lite rörigt blir det.
För att styra färddatorn finns inte mindre än tio knappar – tre eller fyra hade varit fullt tillräckligt. Hade jag fått välja hade jag också tagit bort knappen för röststyrning (fungerar inte tillräckligt bra) och den ena knappen som används för att ställa in den adaptiva farthållarens avstånd till framförvarande bil (en räcker gott och väl).
Men först av allt hade jag fimpat fartbegränsaren.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen
Städa ratten, Ford!
18 februari 2015
22 knappar på ratten är väl i mesta laget?
"Sedan kan man fundera på om det verkligen behövs så många som 22 rattknappar. Ford har i alla fall dragit den slutsatsen. Lite rörigt blir det."