Bilsalongen i Genève är ett säkert vårtecken och nästa vecka öppnar den igen. Rader av nya bilar från de stora tillverkarna finns att se förstås, men de gånger jag går bland montrarna är de små, obskyra utställarna minst lika viktiga – åtminstone för mitt eget höga nöjes skull.
Det beror på att de riktigt små tillverkare och uppfinnare man knappt hört talas om ännu frodas på denna bilsalong. Italienska carrozzerian Castagna till exempel, ett namn som ofta alldeles försvinner när alla andra av landets berömdheter – Pininfarina, Bertone, Zagato etc. – kommer på tal.
Carlo Castagna grundade sin verkstad i Milano redan 1849, efter att ha köpt ett liknande företag som händelsevis hette Ferrari. Castagna blev med åren mycket framgångsrikt och var länge Italiens största karossmakare, men med andra världskriget dalade intresset för specialbyggen och 1954 slog man igen. Drygt 40 år senare, 1995, startades Castagna på nytt av två kompanjoner och man inledde med diverse väldigt påkostade specialbyggen av kända lyxbilar. En annan nisch som odlats med viss framgång har utgjorts av öppna taxibilar med gott om plats för folk och bagage, perfekta för soliga transporter på kända turistorter kring Medelhavet. Diverse Fiatmodeller har stått, ja, modell.
På den kommande salongen finns just en sådan att bese, Castagna Tiberio. Den är baserad på Fiat 500L och ser ut som en korsning av en bil och en båt. Den redan i grunden ganska uppsvällda karossen har baktill dragits ut med något som kan liknas vid ett öppet soldäck, med räcken, ädelträskoningar och allt. På taket ett reglerbart solsegel om det skulle steka på alltför mycket från himlen och om resdammet blir alltför svårt finns en inbyggd dusch föraren kan spola av ekipaget med i väntan på nästa gruppresa.
Denna sorts taxibilar är poppis bland annat på Capri, men om den för sol och värme med sig får den gärna komma hit också – eller?