Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Snyggaste avgasrören?!

26 augusti 2019
Jag håller på med ett test av elbilar till Vi Bilägare nummer 12 och räknar just nu på vad olika reservdelar kostar – och inte kostar.

Avgasrör är en av de detaljer och utgifter man slipper med elbilar, för såvitt inte något ljushuvud kommer på att man för syns skull ska extrautrusta sin elbil med ett synligt, icke-funktionellt avgasrör för att det ska se tufft ut? 

Det går ju mode i dem, rören, och har alltid gjort. Ett tag skulle man till exempel skjuta på en extratratt på utblåset, gärna i form av en så kallad lejontass, väldigt vanlig på nutida veteranbilar. Inget vet varför, men en lejontass skulle det vara, då och nu.

Ve den tillverkare som bara sticker dit en rörstump och sedan nöjer sig med det, visserligen en tryck- och flödesberäknad rörstump och allt vad det kan vara som behövs, men utan design. Allt fler tillverkare kör ju numera med avgasrördesign i stötfångarna bak, medan själva rören mynnar någon annanstans. Det understryker min uppfattning att man kan hitta på nästan vad som helst till en bil och sedan sälja det för dyra pengar, bara det appellerar till människans omättliga behov av fåfänga.

Men så finns det avgasrör som är snygga på riktigt. Rör som liksom betonar bilens karaktär och allmänna stil, rör som diskret men kraftfullt berättar något om själva bilen och dess skapare. Låter det flummigt?

Titta på en Jaguar E-Type V12 och dess fyrpack av noggrant formgivna rör placerade som en stalinorgel mitt under bakpartiet. På Corvette C7 finns något liknande. Det är inga rör man snackar bort.
 
BMW har haft flera godbitar i genren, de lätt förskjutna rören på M3 E36 till exempel. Eller de minutiöst korrekt avfasade piporna på 325i E30. Sådana system ska man inte byta bort, tyvärr gör alltför många det i tron att det blir ännu tuffare med något svindyrt eftermarknadssystem. Det blir det inte.

En annan pionjär från BMW ses på E21 323i, där de båda ändrören återfinns på var sin sida under stötfångaren.
 
Saab 900 Turbo 16, första generationen, har också en mynning att märka. Det ovalfyrkantiga utblåset, i genomskärning format nästan som en pipa i en kyrkorgel, frambringar dessutom en omisskännlig ton, urskiljbar från alla andra. Här kommer en Saab Turbo! Ljuv musik!

Volvos bästa återfinns nog på P1800, de dubbla, tätt parallella och lätt ”hängande” rören som är så viktiga för helheten i en originalrenovering av bilen.
 
Röret i mitten bak fanns på exempelvis Alfetta GT och Austin/Morris 1100 (ADO16). En bra placering. På amerikanska bilar gjorde man ett tag allt för att dölja utblåsen genom att placera dem i snirkligt formade stötfångarhorn. Lagom snyggt med kromet inbolmat av sotsvarta partiklar efter några mil men bra häftigt i broschyren.

Sådana rör slipper vi alltså med elbilar – eller är slipper verkligen rätt ord? Avgaser slipper man gärna förstås men rören har sin egen kulturhistoria, menar jag. 

Vilka avgasrör har du fastnat för? Vilka är snyggast? Fulast? Låt oss veta, vet jag!