Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Snålaste testbilarna

18 februari 2019

Förbrukning, förbrukning, förbrukning. De dyrbara dropparna vid bränslepumpen står i rampljuset. Många tänker på miljön. Alla tänker på sin plånbok.

På sista tiden har allt fler i min bekantskapskrets pratat om hur de ogillar att besöka en mack. Alltså inte bara utgiften som besöket innebär, utan själva tankningen i sig. 

Orsakerna är spretande. Någon gillar inte lukten, en annan tycker det tar tid. Kanske är det miljödebatten som gör mackbesöket till något ”belastande” rent känslomässigt?

Som motorjournalist är tankningarna en naturlig del av både vardag och arbetsliv. Det blir rätt många påfyllningar per år. Inte bara bränsle, även koffein till chaufförens blodomlopp. Bara ett vanligt biltest består av åtskilliga besök vid pumpen. Alla siffror noteras noggrant, de flesta tankningarna blir av ren kuriosa, men vissa hamnar i tidningen.

Den redovisade förbrukningen är från en eller två specifika testdagar då bilarna är ute tillsammans och kör en identisk testslinga, som även inkluderar komfortutvärdering, ofta nära 50 mil. Bilarna turas om att ligga i täten och förare byts regelbundet.

Även om tempot varierar under färden ingår naturligtvis inga prestandamätningar eller andra fullgasmanövrar så som chassiutvärdering på flygfält eller buckliga rallysträckor i testförbrukningen. Vi tar inte heller några foton under tiden vi mäter bilarnas törst, då det kan bli längre tomgångsperioder när kameran halas fram.

Det är många yttre faktorer som påverkar bilens förbrukning. Väg, väder, vind och framförallt förare. Därför kan man egentligen inte jämföra testförbrukningen mellan olika tester, bara mellan testbilarna som möts i det specifika testet. 

Ofta ser vi att förbrukningen är lägre på vintern. Nordiska friktionsdäck rullar lättare än sommardäck och inte sällan är hjulstorleken modestare med vinterdäck än sommarhjulen då pressbilarna ofta syns i stora fälgar. Sedan brukar väglaget kräva varsammare högerfot under vinterhalvåret.  

Trots att man jämför äpplen och päron tog jag en titt i fruktskålen för att se vilka bilar som har varit de allra snålaste de senaste tre åren. Det här är ju en blogg, då kan man tillåta sig vara mindre vetenskaplig med faktauppgifterna och inta en liberalare hållning – lite mer åt kvällstidnings – till fakta. 

Även om förutsättningarna inte varit jämna kan topplistan över de största snåljåparna ändå ge intressanta indikationer. Snålast är förbrukningsfokuserade laddhybrider så som Prius och Ioniq. Sedan är det oväntat jämn kamp mellan bensin och dieselbilar. 

Gemensamt för bilarna på listan är beskedliga effektuttag – hk kostar energi –  i låga karosser. Inga högbyggda suvar eller crossover. 
 

De 15-ish snålaste testbilarna 2016–2018:
3,4 – Toyota Prius Plug-in – laddhybrid
3,8 – Hyundai Ioniq Plug-in – laddhybrid
4,5 – Kia Niro – hybrid
4,6 –  Mercedes A 180 d – diesel
4,8 – BMW 116d – diesel
4,8 – Citroën C4 Grand Picasso HDI 120 – diesel  
4,8 – Seat Ibiza 1,0 TSI 95 – bensin
4,9 – Honda Civic 1,6 i-DTEC – diesel
4,9 – Peugeot 308 SW 1,2 PureTech 130 – bensin
4,9 – Toyota Aygo 1,0 – bensin
4,9 – VW Golf GTE – laddhybrid
5,0 – VW Up 1,0 – bensin
5,1 – Citroën C3 1,2 PureTech 82 – bensin
5,1 – Kia Picanto 1,0 T-GDI – bensin
5,1 – Renault Grand Scenic 1,5 dCi 110 – diesel
5,1 – Toyota CH-R – hybrid
5,1 – Suzuki Baleno 1,0 Boosterjet – bensin
5,1 – VW Polo 1,0 TSI 95 – bensin

Intressant psykologi – man har precis tankat för 987,89 kr och ändå känns det som en schysst deal att spara en tia på kaffet …