Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Snåla vinterdäck överraskar!

13 maj 2015
Erik Rönnblom berättar varför bränsleförbrukningen kan bli högre med sommardäck.
Erik Rönnblom reder ut varför däcken ibland kan dra mer bränsle sommartid än på vintern.

Med viss förvåning har en och annan bilägare noterat att deras bil dragit ovanligt lite bränsle med vinterdäcken. Men förväntningarna på ännu lägre förbrukning när sommardäcken skruvats på, har kommit på skam.

 

Jag har själv upptäckt samma förhållande. Det har varit svårt att nå ner till samma förbrukning med sommardäcken trots högre temperatur och färre kallstarter.  Vi Bilägares långtestbilar rullar på nordiska friktionsdäck och det håller faktiskt ner bränsleåtgången vintertid.

 

Friktionsdäck har förhållandevis lågt rullmotstånd, i alla fall när det handlar om ett premiumdäck. Om man jobbar på att köra snålt och får en lägre förbrukning med sina friktionsdäck, så beror det troligen inte på att vinterdäcket kanske är smalare, lägre eller att man använt annat däcktryck. Det har självklart också viss betydelse. Och i en del fall kan det hänga ihop med en mer defensiv körstil.

 

Men den största skillnaden är att de nordiska friktionsdäckens mjuka gummiblandning, ger lågt rullmotstånd. När däcket möter vägen komprimeras och deformeras mönstret och återgår till sin form, när det bråkdelar av en sekund senare lämnar vägytan. Friktionsdäckens gummi innebär att lite energi förloras och att en liten värmeuppbyggnad sker vid den processen. Låg vikt och en bra konstruktion påverkar också förbrukningen.

 

I princip kan man säga, att ju bättre grepp det vill säga friktion, desto sämre rullmotstånd och bränsleförbrukning. Och i det här fallet omvänt – vinterdäckens än lägre rullmotstånd och sämre grepp sommartid gör dem olämpliga ur säkerhetssynpunkt under den varmare delen av året.