En gång i tiden var bilsalonger platsen för både väntade och oväntade nyheter. Så är det inte längre. Nästan alla nya modeller som ställs ut är mer eller mindre medialt söndertuggade redan innan mässportarna slås upp. Kampen om uppmärksamheten är stenhård nu när vi har tusen och en kanaler att uttrycka oss i och att göra reklam i.
Snart stundar ännu en mässa i Paris, det sker var annat jämnt år medan Frankfurt har sin mässa var annat ojämnt år. Varje vår är det så salong i Genève.
Frågan är om inte bilsalongerna helt och hållet har spelat ut sin roll? Alldeles nyss kom besked från Opel/Vauxhall att man struntar i Paris, precis som man struntade i Genèvesalongen i våras. Kostnaden för att ställa ut uppvägs inte av några motsvarande intäkter, simple as that. Opel/Vauxhall badar inte precis i pengar efter Peugeots övertagande.
Beslutet innebär att tillverkare som svarar för 40 procent av den europeiska bilförsäljningen valt att stanna hemma från Paris. VW, Ford, Nissan, Fiat/Chrysler/Jeep, Volvo, Mazda och Mitsubishi uteblir. Det gör även McLaren, Bentley och Rolls-Royce.
Det låter i mina öron som dödsstöten för den salongen. För oss som skriver om bilar har det alltid varit både kul och väldigt intensivt arbete med bilsalongerna, särskilt förr om åren när travar av pressreleaser på papper skulle samlas ihop och läsas igenom på nolltid, parat med hemskicket av påsvis med filmrullar för snabbframkallning före deadline. Ofta fick man sitta på planet hem och skriva mitt i natten för att lämna upp till 16 sidor till tryck morgonen därpå. Numera sipprar bilnyheterna fram som kaffedroppar i en aldrig sinande bryggare, små doser varje dag i stället för en bredsida ett par gånger om året.
Spelar salongerna alls någon roll för dig som använder bilmedier? Vad tycker du?
Trevlig helg, alla läsare!