Årets sammanställning från Statistiska Mätcentralen kom alldeles nyss in på mitt skrivbord: Under 2018 förlorade svenska bilister 42 dagar, sju timmar och 14 sekunder på att vänta på elbakluckor. Det är nästan en och en halv månad – och då gällde det bara väntan på öppningsskedet. Stängningsskedet krävde ytterligare 3 dagar och 36 minuter.
Så orimligt mycket tid förlorar alltså vi svenskar på att stå och vänta på alla tiders dummaste biluppfinning, den elstyrda bakluckan.
Tror du mig inte? Feel free, elbakluckor är hur som helst inte bara dumma, med sin sega gång, sitt förb-ade pipande och sin mjukstängande, falska omsorg om bilägaren, somliga av dem är dessutom rent ointelligenta.
Titta på den här bilden från min garageplan i morse. En Kia Sportage, i sig en alldeles bra bil, med bakluckan öppen. Så hade den stått hela natten, visade det sig. Med bagagerumsbelysningen tänd.
Kias finess att öppna bakluckan så fort man närmar sig bilen med nyckeln i närheten är resultatet av att någon tänkt för mycket på jobbet. Som ekvation för en verklighetsfrånvänd tekniker eller frågenöt för en konstruktionsfilosof är det förstås en kul utmaning: ”Går det att göra en baklucka som öppnar sig av sig själv” – och sedan lösa problemet.
I vardagslivet är lösningen kass. Helt kass. Oavsett hur många kassar man har i händerna. Jag hade denna gång tydligen gått runt bilen på något för sensorerna utmanande vis varpå luckan åkt upp, lydig som en spattig pudel.
Lyckligtvis startade Sportagen på första försöket. Men den dag jag inte orkar öppna eller drämma igen en baklucka för egen handkraft lovar jag att sluta köra bil. Tag det som ett löfte.
Trevlig helg, alla läsare!
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen