När V90 avlöste V70 gick det en isande rysning genom ryggmärgen på alla Volvokombi-älskare. Volvo hade sålt sin själ och offrat sitt lastfraktande arv på designens altare. Plötsligt hade vi en stor Volvokombi med en slank, linjeskön bakdel. Ett landssvek.
Måhända är jag otidsenligt faktakonservativ i dagens postmoderna samhälle, med alternativa sanningar där verkligheten ligger i betraktarens ögon, men det är hög tid att ta reda på hur det faktiskt står till med V90:s lutande baklucka.
Därför har jag nu kollat bakrutelutningen på några vanliga kombibilar. Mätningen är gjort i mitten på bakrutan med utgångsvärdet att en helt rak bakstam har noll grader.
Bilmodell – lutning på bakrutan:
- Volvo V70: 25°
- Ford Mondeo: 42°
- Mercedes E-klass: 43°
- Volvo V60: 46°
- VW Passat: 46°
- Toyota Avensis: 51°
- BMW 5-serie: 53°
- Mazda 6: 55°
- Volvo V90: 56°
- Hyundai i40: 56°
- Audi A6: 57°
- Skoda Superb: 59°
Vad kan vi då dra för slutsatser av detta?
Tja, som alla redan visste har Volvo förlorat sin särställning med en ovanligt kantig karossavslutning. V90 placerar sig tillsammans med sina klasskamrater – efter 5-serie Touring men före A6 Avant. Förvisso är Volvokombin på den sämre halvan i klassen, men den är inte värst. Är man allergisk mot slutande bakdelar är ”förnuftiga” Skoda Superb Combi den största antagonisten.
Noterbart är att Mercedes lyckades att förändra sin E-klass kombi till en slankare design samtidigt som bakrutan bara justerades från 41 till 43°.
Beklagar faktaupplysningen. Nästa vecka ska jag försöka anpassa mig till den rådande samhällstrenden och skriva ett raljerande blogginlägg med selektiv verklighetshantering. Fast jag lovar inget bestämt …