Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Samtal pågår

27 maj 2019
Renault Alliance.
Italiensk-amerikanska FCA, Fiat-Chrysler, har bekräftat att samtal pågår för ett samgående med Renault. Ett omfattande samarbete eller fusion av den Italien-amerikanska och franska koncernen kommer resultatet att bli världens tredjes törsta bilkoncern efter Volkswagen och Toyota.

Inget tyder på att Renaults tidigare samarbetspartner i ”Alliansen”, Nissan och Mitsubishi, är intresserade att ansluta till samarbetet men om så skulle vara fallet blir man med god marginal världens största biltillverkare med närmare 20 varumärken i produktportföljen.

Vad driver då FCA och Renault till samarbete/samgående? Båda företagen har fallande försäljningssiffror. För Renaults del handlar det om knappt sex procent under det senaste året, för FCA ser det värre ut, i fjol tappade man cirka 14 procent. En överväldigande del av FCA-koncernens vinst kommer ifrån Jeep och Ram. Chrysler är reducerad till endast två modeller, sedanen 300 och familjebussen Pacifica.

I Europa går Fiat regelrätt dåligt, Maserati och Alfa Romeo har inte fått det fäste på den kinesiska respektive amerikanska marknaden man hade hoppats. Ett samgående eller fördjupat samarbete skulle ge bättre möjligheter att dela på utvecklingskostnader, inköp och produktionskapacitet av nya modeller. Praktiskt skulle Renaults elbilskunnande innebära att FCA kommer ikapp vad gäller elektrifiering.

Renaults tidigare vd Carlos Ghosn hade inte någon USA lansering av märket på agendan. Men med tillgång till FCA:s suv-palett och återförsäljarnät kan en återetablering av det franska märket göras förhållandevis ”billigt”. 

Hur kommer en eventuell sammanslagning att fungera? Omöjligt att säga men – med risk för att vara pessimistisk i överkant –  det historiska facit säger att samarbeten mellan europeisk och amerikansk bilindustri inte nödvändigtvis behöver bli vare sig långvariga eller lyckosamma. Några exempel:
  • AMC – Renault: 1980 – 1987
  • Chrysler – Daimler: 1998 – 2007
  • Ford – Aston Martin: 1991 – 2007
  • Ford – Volvo: 1999 – 2010
  • Ford – Jaguar/Land Rover: 1989 – 2008
  • Ford – Think: 1999 – 2003
  • GM – Opel: 1929 – 2018
  • GM – Saab: 1990/2000 – 2009
  • GM – Lotus: 1986 – 1993
Men även mindre lyckande samarbeten över atlanten har positiva effekter på bilfloras mångfald,  för vem minns inte kutryggiga Chrysler Crossfire eller stilsäkra Chrysler 300 C? Den förstnämnda bygger på MB SLK, den andra på 90-talets E-klass.

 

Chrysler Crossfire.

För att inte glömma sköningarna Cadillac Allanté och Chrysler TC by Maserati. 80-tals reliken AMC Alliance är en hjälpligt amerikaniserad version av Renault 9/11. Opel Omega som Cadillac Catera gjorde ingen glad 1996, det hindrade inte att Cadillac provade samma recept tio år senare när Saab 9-3 blev BLS.

Bättre gick det för Chevrolet Trailblazer i Saabkostym. 9-7X var tidvis USAs bäst säljande Saab.

Samarbetet eller sammanslagningen av FCA och Renault behöver inte bli bra, men det har alla förutsättningar för att bli roligt.

Saab 9-7X.