Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Sälen för VM-rally?

21 februari 2016
Snö och is, en förutsättning för Svenska Rallyts fortlevnad. Foto: Tobias Petersson

Trevligt med nytt 3-årsavtal för Svenska Rallyt AB. Frågan är bara hur riktiga vintertävlingar ska säkras för framtiden.
 
Om det är något som är säkert så är det att vi inte längre kan lita på klimatet. Jag har bevakat Svenska Rallyt varje gång sedan 1978, totalt 38 gånger. Vid två tillfällen har rallyt uteblivet, 1990 på grund av snöbrist och 2009 då Norge tillfälligt tog över evenemanget.
 
I övrigt har rallyt kunnat genomföras, men många gånger med aldrig så liten marginal mellan tövädersperioderna. Förra veckan var det många med mig som var övertygade om att det inte skulle bli något mer VM-rally i Sverige. Faktum är att det hängde på en enda SMHI-prognos, annars hade det varit 15 miljoner back, konkurs, och adjöss med VM-statusen.
 
Tack vare 4 000 tappra funktionärer, en liten köldknäpp, och till och med lite snöfall, kunde rallyt genomföras i en bantad version. 80 miljoner TV-tittare världen över fick se vad de förväntar av ett vinterrally, ett vitt täcke på marken och lite snörök. De bilderna var viktigare än någonsin att förmedla.
 
WRC-promotorn gav
efter rallyts slut arrangörerna ett nytt treårskontrakt, men med förbehållet att årets kaos aldrig mer får uppstå. I klartext betyder det en nordligare sträckning och på högre höjder. Det lär bli mer Norge och mer Dalarna framöver, en flytt till Östersund eller Kiruna lär inte finnas på agendan med tanke på infrastrukturen och den intrimmade funktionärsstaben.
 
Likenässträckan, en förar- och publikfavorit, fyra mil lång, kommer säkert att återuppstå. Bra vägar finns också i Mattila-området i norra Värmland.
 
Frågan är bara var rallyts huvudort och serviceplats ska förläggas? Från Karlstad är det 20 mil upp till norra Värmland. I Hagfors, Sunne och Torsby är det knapert med hotellkapacitet. Nu är det högtid att börja tänka i andra banor.
 
Mitt enkla förslag, utan att i detalj ha studerat alla förutsättningar, är att börja kika på Sälen. Här finns det hotellkapacitet, allra helst som rallyt körs när det är ännu är lågsäsong i backarna mellan julhelgerna och sportloven. Till Höljes rallycrossbana är det inte mer än åtta mil via Rörbäcksnäs och till norska Elverum, för kopplingen till Norge, 13 mil. I Sälens närhet finns också Lima som årligen genomför ett av landets bästa vinterrallyn.
 
I ett framtidsperspektiv kan man från Sälen både åka söderut mot Värmland och fortfarande få med några av de klassiska sträckorna, västerut mot Norge eller varför inte norrut mot Särna, ett av Mellansveriges pålitligaste köldhål. Sälens Högfjällshotell, där den årliga försvarskonferensen hålls, lär kunna fungera lika bra som högkvarter i rally-VM.