Lova att inte berätta det här för någon men det finns ett numera nästan okänt bilmärke som är mycket roligare än alla andra. Tag bara en sådan sak som de slogans företaget rört sig med under åren:
”We do compact”. Eller ”We make it compact”. Vad tycks om ”Innovation for tomorrow”? Min favorit: ”Light you up”.
Det finns något rörande enkelt och intagande över de där meningarna, eller hur? Befriande tycker jag, inte minst i ljuset av den aggression många tillverkare älskar att sprida omkring sig, med bilnamn som Ford Raptor, Chevrolet Bison och Dodge Hellcat. Eller allt skryt om meningslösa varvtider runt Ringen.
Bilmärket jag talar om är förstås Daihatsu, helägt dotterföretag till Toyota och numera ett av världens äldsta bilnamn. Daihatsu grundades som motortillverkare redan 1907, för 111 år sedan, och har under decennierna sedan 1960-talet gjort sig känt (nåja!) för rader av små, delikata bilar som med förunderlig träffsäkerhet nästan (men inte riktigt) sett ut som större, mer kända motsvarigheter – inte sällan europeiska.
Daihatsu kom till Sverige i slutet av 1970-talet med den trecylindriga fyradörrarsbilen Charade, en verkligt liten rackare som blev känd för sin bensinsnålhet. Charade fanns kvar i ett par generationer, mot slutet också med fyrcylindrig motor och fyrhjulsdrift – udda till tusen. En jeep kallad Feroza och en bonsai-SUV vid namn Terios förgyllde också våra vägar ett tag, men numera är märket tyvärr helt borta från Europa.
Det är som tillverkare av så kallade kei-cars Daihatsu blivit mest känt, alltså de inhemska mikrobilar som av skatteskäl får ha motor på som mest 660 kubikcentimeter. I denna genre har Daihatsu utvecklat ett mästerskap i roliga, kreativa och inte sällan rent knasiga modeller.
Daihatsu Copen är måhända en smula bekant som minimal ”plåtcabriolet” för somliga läsare, det ska visst finnas ett och annat exemplar av modellen i Sverige. Nu kommer den som riktig coupéversion också, med turboladdad trea på 660 kubik och antingen femväxlad låda eller steglös automat. Den vore kul att se här!
Lilla Mira kommer i specialversioner kallade Tocot, inte så tokigt! Den ena är en bjäbbig mini-GTI med vinge på taket och allt, den andra en tvåfärgad leksaksaktig skapelse med takräcke fyllt av färgglada … ja, vad det nu är. Kul hur som helst!
Move Canbus heter den uppenbarligen jättelyckliga, minimala minibussen med skjutdörr och retroartat takräcke. Hit med den, vet jag!
Frukt- och grönsakshandlare jorden runt vill förstås dra till sig kunder med hjälp av en Daihatsu Hijet Marche. När blev du så sugen på blomkål och bananer senast?
Trevlig helg, alla läsare, och god fortsättning på 2019!