Det är mycket snack och funderingar om huruvida VW-koncernens bilar kan behålla sina värden efter avgasskandalen. Ett råd, sitt still i båten, fram till att vi får se hur VW:s tekniska lösning fungerar.
Jag har kontaktat flera säljare och värderingsinstitut för att få en bild av läget. Vi Bilägares samarbetspartner AutoVista Inter-Global AB med direkt koppling till den europeiska marknaden och EuroTaxGlass Group vars huvudkontor är stationerat i Schweiz har ännu inte fått signaler på prisjusteringar. VW:s åtgärd måste presenteras och godkännas av myndigheter innan en eventuell justering av priser kan göras, enligt Inter-Global.
Däremot är det betydligt oroligare på tjänstebilssidan där företaget Ynnor varnar för värderas på upp till 3 500 kronor i månaden för dieselbilar med de utpekade Euro 5-motorerna. Grundtanken är att icke-åtgärdade bilar är ”nedkylda”, åtminstone till de priser som tidigare gällde.
Enligt uppgifter från en av de stora bilauktionsfirmorna har priserna sjunkit med 10 000–15 000 kronor för yngre årsmodeller i tjänstebilsklassen. Och för Volkswagens del kan återkallelserna tidigast börja verkställas i början på nästa år. Begbilhandlarna vill helst inte köpa på sig bilar som inte är åtgärdade. Å andra sidan kan det här läget också öppna upp för vågade begbilspekulanter att köpa VW-bil på auktion idag och hoppas på att den tekniska lösningen blir lyckosam och att marknaden vänder en bit in på nästa år.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen
Ovissa Volkswagen-begpriser
16 oktober 2015
Volkswagens bilhall i Akalla, norra Stockholm.