”Självkörande fordon – hot eller möjlighet”.
Det är rubriken på ett seminarium som hålls i riksdagen under torsdagen. Infrastrukturminister Anna Johansson, Volvochefen Håkan Samuelsson och andra höjdare ska diskutera en framtid där föraren är ett datorprogram i bilen.
Jag ska dit och lyssna.
En intressant fråga är den juridiska. Vem har ansvaret om en olycka inträffar? Människa eller maskin? En annan viktig aspekt är datasäkerheten. Hur säkerställer man att de självkörande bilarna inte går att hacka?
Apropå det där med datasäkerhet så lånade jag en provkörningsbil tidigare i veckan, den eldrivna Nissan Leaf som nyligen fått uppgraderat batteripaket.
En nyhet är att bilen fått en ny app till mobiltelefonen, NissanConnect EV, som kan användas för att fjärrstyra laddning och för att starta bilens klimatanläggning. Det senare är ju en bra funktion för att förvärma kupén och därmed spara energi.
Men det finns ett men. När jag försöker logga in dyker det här meddelandet upp på mobilskärmen:
”Tjänsten kan inte nås. Försök igen eller kontakta Nissan.”
Det visar sig att appen tills vidare är avstängd på grund av ett säkerhetshål. Eller rättare sagt att Nissan glömt det där med säkerheten.
Vem som helst har kunnat fjärrstyra nämnda funktioner i valfri Nissan Leaf. Instruktioner har cirkulerat på nätet. Det enda som har behövts är chassinumret som är utskrivet i vindrutan. Inget lösenord.
Enligt Nissan kan alla Leafägare lugnt och tryggt fortsätta att använda sina bilar. Det är bara mobilappen som påverkas. En åtgärd håller på att arbetas fram.
Vi får väl hoppas att biltillverkarna har lärt sig det där datasäkerheten när det är dags för självkörande bilar.