Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Opelrost en säkerhetsrisk

12 februari 2019
Rost på gastankar i en Opel.

Merkostnader är tacken för aktiva miljöval. Opelägare med äldre biogasbilar rasar när tillverkaren så här långt inte tagit fullt ansvar för rostande gastankar. 



För några år sedan avslöjade Vi Bilägare att Volkswagen hade stora rostproblem med sina ecofuelbilar, Passat, Touran och Caddy. Efter ett antal allvarliga tillbud med explosioner som följd tid tog VW beslut att återkalla aktuella bilar för byten av tryckkärlen.



Nu får jag uppgifter om att det är lika illa ställt med Opels gasbilar, om inte värre. Opel har inte lika många gasbilar ute på marknaden, men ändå närmare ett tusental, och här är det främst Zafira, Combo och i viss mån Astra från 2006 och senare som drabbas. Precis som i Volkswagens fall handlar det om plåttankar, illa placerade bakom bakaxeln med påverkan av smuts och vägsalt, och dessutom dolda av plastkåpor.



Tack vare de nya direktiven från Transportstyrelsen, som infördes förra året, upptäcks nu det ena rostfallet efter det andra. Tankarna ska vara frilagda när ägarna kommer till besiktning. Annars är det mest vanligt att ägarna redan har ett intyg från auktoriserad märkesverkstad eller godkänd firma för biogaskonvertering om funktion och roststatus för att inte få anmärkning/körförbud.

 

Flera ägare har tvingats ställa av sina bilar på grund av rostangrepp. Så här långt har Opel efter påstötning meddelat att de ska byta ut tankarna på bilar som är upp till tio år gamla. Men de ägare som har äldre bilar, där säkerhetsrisken är som störst, ”erbjuds” enligt min källa två alternativ, att byta ut tankarna till en kostnad av 32 000 kr (enbart materialkostnaden) eller att koppla ur gasdriften/dränera gasen och fortsättningsvis enbart köra på bensin. 



Det är hög tid att Opel tar sitt produktansvar. Från 2002 gäller en livslängd på gastankarna på 20 år. Se till att snabbt åtgärda alla högriskbilar innan det smäller. 



Opels svenska generalagentur har nyligen tagits över av danska K.W Bruun. Men det hindrar inte att Opel Tyskland ska ta sitt ansvar – som de enligt uppgifter gjort i flera rostfall på sin egen hemmamarknad.