FM-radion brukar vara det självklara valet i bilen, men på väg till jobbet i morse lyssnade jag i stället på P1 via den blåtandsanslutna mobiltelefonen.
Hur det fungerade? Alldeles utmärkt.
Till den typen av internetradio tror jag att många bilägare kommer att vända sig om riksdagen beslutar att släcka FM-nätet och gå över till digitala sändningar från 2022.
Under måndagen presenterade utredaren, som tillsattes av förra regeringen, en plan om hur övergången ska gå till. Nu är det upp till politikerna att avgöra.
Om teknikskiftet blir verklighet, vilket mycket talar för, är en sak säker: skrotberget av oanvändbara radioapparater kommer att bli enormt.
När det gäller bilar är övergången extra knepig. Att köpa en digital köksradio är enkelt, men att byta ut en integrerad bilstereo gör man inte i en handvändning.
För Sveriges Radio och de kommersiella radiobolagen gäller det att övertyga bilägarna att skaffa en extern adapter, installera en inbyggd adapter, eller köpa en helt ny radio.
Dessvärre är radiobranschens huvudargument för att lyssnarna ska lägga pengar på sådan utrustning inte särskilt tungt: att antalet reklamradiokanaler blir fler.
Vem vill egentligen ha mer reklamradio? Har folket verkligen frågat efter det?
Över huvud taget känns det tveksamt att skrota en infrastruktur som fungerat bra sedan urminnes tider. En klok devis ringer i öronen: if it ain’t broke, don’t fix it!
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen
Onödigt med digitalradio i bilen
2 december 2014
2022 blir FM-radion i bilen värdelös.
"Att köpa en digital köksradio är enkelt, men att byta ut en integrerad bilstereo gör man inte i en handvändning."