Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Oklart om elladdning

11 maj 2018

Det är märkligt hur snabbt det har gått sedan Tesla presenterade sin första elbil för bara tio år sedan. Vi Bilägare äger nu en laddhybrid som långtestbil och varje bilreporter testar då och då hel- eller delelektrifierade bilar. Och då upptäcker man snart att inte resten av samhället har hängt med. Vem kan över huvud taget ladda en elbil? Inte så många som bor i lägenhet. 



Jag själv har gjort som instruktionsboken till vår Kia Optima PHEV visar – det vill säga laddat den från mitt vanliga garageuttag.



Det avråds man ifrån av såväl Konsumenternas försäkringsbyrå som av Elsäkerhetsverket. Ett vanligt vägguttags kabel och kopplingar är inte alltid avsedda för ett sådant stort strömuttag kontinuerligt. Vår Kia suger i sig 10–12 kWh på fem–sex timmar under natten. 



När jag kollade med tre försäkringsbolag, Vardia, Trygg Hansa och Folksam, möttes jag av förvåning och att inga förbehåll finns. Jag uppmanades kolla med biltillverkaren! Men frågan gällde ju min husförsäkring... Ett av bolagen läste upp (antagligen ur det finstilta i villkoren) att man inte ska utsätta försäkringsobjektet för ”särskilda risker”.



I Norge är laddning från vanliga uttag förbjudet. Men det är en annan historia.