Gärna nyår inför ett stundande nytt decennium men först en rejäl tillbakablick!
Avdelningen motorberömdheter som gick ur tiden 2019 kröns av Ferdinand Piëch, långvarig hövding (1993-2012) för VW-koncernen. Piëch var dotterson till Ferdinand Porsche, ingenjör (förstås) och inledde karriären som tekniker i sportvagnsföretaget. I början av 1970-talet flyttade han till Audis utvecklingsavdelning där han blev teknisk chef. Under hans ledning transformerades det stabbiga varumärket totalt, med genombrott som kom slag i slag: lättbyggnadstekniken i Audi 50 blev under decenniet ledordet för hela VW, femcylindriga bensinmotorer lanserades i Audi 100 hösten 1976, fyrhjulsdriften Quattro och rallydominanten Audi ur-Quattro definierade 1980-talet, Audi A8 från 1990-talets början var genomgående byggd av aluminium …
Avdelningen motorberömdheter som gick ur tiden 2019 kröns av Ferdinand Piëch, långvarig hövding (1993-2012) för VW-koncernen. Piëch var dotterson till Ferdinand Porsche, ingenjör (förstås) och inledde karriären som tekniker i sportvagnsföretaget. I början av 1970-talet flyttade han till Audis utvecklingsavdelning där han blev teknisk chef. Under hans ledning transformerades det stabbiga varumärket totalt, med genombrott som kom slag i slag: lättbyggnadstekniken i Audi 50 blev under decenniet ledordet för hela VW, femcylindriga bensinmotorer lanserades i Audi 100 hösten 1976, fyrhjulsdriften Quattro och rallydominanten Audi ur-Quattro definierade 1980-talet, Audi A8 från 1990-talets början var genomgående byggd av aluminium …
1998 blev Piëch chef för hela Audi, fem år senare för VW-koncernen, där Piëchs rationella plattformsteknik och inköpen/uppdelningen av varumärken gjorde VW urstarkt. Piëch drev också igenom köpen av Bentley (en ytterst förvirrad historias eftersom Piëch trodde att han köpt Rolls-Royce …) och Lamborghini, samt utvecklingen av VW:s egen lyxkärra Phaeton. Den var – givetvis – en ingenjörsmässig bedrift men verkligen ingen säljsuccé.
Racerföraren, trefaldige F1-världsmästaren Niki Lauda avled i maj 2019. Han är alltjämt den ende som tagit hem titeln för både Ferrari och McLaren men är kanske än mer känd för sin nästan fatala olycka i samband med Tysklands GP 1976. I absolut sista stund räddades han ur sin brinnande Ferrari av italienaren Arturo Merzario men ådrog sig kraftiga brännskador i huvudet. Bara sex veckor senare ställde han upp i Italiens GP och året därpå tog han hem F1-VM igen.
Lee Iacocca avled i juli 2019 och är den ende bildirektör som basat över två stora, konkurrerande koncerner, Ford och Chrysler. Han brukar tillskrivas ansvaret för dundersuccén Ford Mustang på 1960-talet och för att ha räddat Chrysler från konkurs på 1980-talet, bland annat genom introduktionen av familjebussen Chrysler Voyager.
Luigi Colani avled i september 2019 och var en bil- och industridesigner som ingen annan. Han arbetade i sin ungdom visserligen för kända bilföretag som Fiat, Alfa Romeo, Volkswagen och BMW, men det var för sina säregna projekt efter eget huvud han skapade sig ett namn – om än skapelserna aldrig gick i serieproduktion. Svepande, närmast psykedeliska former var hans signum, inte minst manifesterat i de märkliga långtradare han åstadkom på Mercedesbas. Har du inte bekantat dig med Colanis osannolika kreationer ännu, gör det!
Nästa vecka koras de fem viktigaste bilarna 2019, missa inte dem! Gott Nytt År, alla läsare!
Nästa vecka koras de fem viktigaste bilarna 2019, missa inte dem! Gott Nytt År, alla läsare!