I den Vi Bilägare som nyligen kommit ur till våra prenumeranter ger vi historiska tillbakablickar på nio av våra 14 långtestbilar. För tre av dessa gör vi avskrivning, bland annat just för Opel Ampera.
Bilen har genom åren varit ett nöje att köra – tyst, komfortabel och stabil. Lägg därtill nollutsläpp, så länge batteriet har kapacitet att leverera. För vår del har det handlat om 6-7 mil med fulladdat batteri. Därefter tar bensinmotorn över.
Problemet med att vara Ampera-ägare är att tillverkningen har upphört och därmed blir det fortsatta ägandet mer osäkert. 149 bilar har sålts i Sverige och för service är man beroende av en verkstad på näravstånd, endast ett fåtal av Opels egna har behörighet för laddhybrider.
Värderingarna av laddhybrider och elbilar på andrahandsmarknaden är ännu svårbedömd. Som alltid handlar det om tillgång och efterfrågan. Förhoppningsvis kommer läget med tiden att stabiliseras, och förmodligen blir det bättre när laddhybriderna nu också återfinns i några av biltillverkarnas ordinarie modellutbud, typ med Volvo V60 eller VW Passat.
Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen
Ny spänning med Ampera
14 januari 2016I dagarna ska vi göra oss av med vår fyra år gamla laddhybrid Opel Ampera. Enligt värderingen har bilen ett marknadsvärde på 182 000 kronor. Frågan är om det finns några köpare?