Jag har just checkat in och hämtat ut ackrediteringshandlingarna för mitt 36:e Svenska Rally i ordningen – det är sjukt mycket, jag inser det – och slås plötsligt av tanken att det aldrig någonsin varit så få finländare att räkna med.
Vi som tidigare upplevt finländska rallystjärnor i tid och otid kan konstatera att det i dag endast är Jari-Matti Latvala som försvarar det blåvita färgerna på den riktigt höga nivån. Latvala är i och för sig en potentiell rallyvärldsmästare, men var har den finska bredden tagit vägen?
Vi svenskar ska förstås inte säga någonting, vi får gå tillbaka till slutet av 1990-talet för att finna någon hemmaåkare med reell segerchans i Svenska Rallyt (Kenneth Eriksson).
Nej, nu är det norrmännen som har tagit över. Andreas Mikkelsen kör VW Polo och Mads Östberg Citroën, båda med stora möjligheter att nå pallplats. Lägg också till Henning Solberg som vid 42 års ålder på nytt kör rally-VM i värsta klassen. Och hade förre rallyvärldsmästaren Petter Solberg bara velat hade han också kunnat göra comeback med en World Rally Car i Svenska rallyt. Nu nöjer sig den färske rallycrossvärldsmästaren med en Ford Escort i den historiska klassen.
Norsk bilsport har aldrig mått bättre. Och snart börjar skid-VM.