Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Nokian med dubbel-Adam!

18 september 2015
Rundade kanter i däckmönstret gör att vattnet pressas utåt – allt enligt ”Coandas lag”!
Bara tre år efter att EU sjösatt krav på däckmärkning av våtgrepp, rullmotstånd och buller, presenterar Nokian ett så kallat AA-däck. Hakka Green 2 klarar högsta betyg i rullmotstånd och våtgrepp enligt EU:s krav.

Nokian introducerar nu en ny version av Hakka Green, däck avsedda för medelstora familjebilar med dimensioner mellan 13 och 16 tum.

 

Hakka Green 2 har AA-klassning tack vare en helt ny gummiblandning, där bland annat silica, tall- och rapsolja förbättrar våtgrepp, komfort och rullmotståndet. 

 

Sedan EU införde krav på däckmärkning av rullmotstånd, våtgrepp och buller har tillverkarna av premiumdäck siktat på att nå den högsta klassningen A i våtgrepp och A då det gäller rullmotstånd.

 

Det finns ett fåtal
sådana däck och Nokian Hakka Green 2 är alltså ett av dem.  Men det har tagit fem år av utveckling och tester att klara EU:s högsta klassning.

 

Hakka Green 2 har bättre säkerhet på våta vägar, stabilare egenskaper vid extrema situationer och bättre slitstyrka vid tuff körning förklarar Jarno Ahvenlammi som är produktutvecklingschef på Nokian Tyres.

 

Våtgreppet mäts som bromssträckan från 80 km/tim på våt väg. Hakka Green uppges klara en sådan inbromsning på 18 meter, vilket är fyra billängder bättre än samma bil om den haft däck med betyget F i våtgrepp!

 

Hakka Green 2 har asymmetriskt mönster, vilket innebär att man konstruerat däcket med bestämd ytter- och innersida. Då kan man bland annat lättare optimera däcket för bra köregenskaper vid kurvtagning, vatten planing och hållbarhet.

 

En intressant nyhet är att man ökat däckets dränerade förmåga genom att ytterklackarnas övre del rundats av på insidan, vilket accelererar genomströmning – allt enligt ”Coandas lag”!

 

Vi Bilägare kommer att redovisa ett test av Nokian Hakka Green 2 i början av våren 2016.