Håller på att städa ur mitt kontor, redaktionen ska flytta ned en våning. Efter drygt 30 års förvaring av allehanda pappersdokument och prylar kommer nostalgin över mig, exempelvis när officiella program, road-books, presskyltar och fotovästar från bevakade motorsportevenemang plötsligt bara ligger där i en låda.
Jag bläddrar och sorterar och undrar om jag en gång för alla ska göra mig av med allt, precis som jag gjort med kilovis av annat sparat material. Här finns massvis av pressmaterial, mest från rally-VM, Svenska rallyt, 1000 sjöars i Finland och brittiska RAC. Men också från VM-rallyn i Monte Carlo, Grekland, Sardinien, Korsika och Spanien.
Här dyker också material upp från Formel 1 på Hungaroring, Monza och Phoenix, Arizona, liksom 24-timmars på Le Mans, Indy-racing i Florida, banracing från DTM, WTCC och BTCC och dragracing-EM på Santa Pod. Det mest udda för en bilsportreporter är programmet från TT-loppet på Isle of Man.
När jag rotar vidare kommer så höjdpunkten i mitt bilsportbevakande upp till ytan, i dubbel bemärkelse vill jag påstå. På över 4 000 meters höjd fick jag ta emot Per Eklund och Saab som segrare i klassiska backtävlingen Pikes Peak år 2000.
Jag vill nog säga att det hör till ett av mina främsta bilsportminnen genom åren. Motorerna sattes på prov på grund av den allt tunnare luften, liksom en väntande reporter högst uppe på toppen. Jag fick lägga mig ned och vila flera gånger med min tunga kamerautrustning innan Per slutligen flaggades av som klassvinnare med sin specialbyggda Saab 9-3 Viggen, god för över 750 hästkrafter.
Ett gäng garagepojkar från Värmland och trimningsföretaget Trollspeed i Trollhättan hade gjort det omöjliga och åter satt Saab på den internationella bilsportkartan. Först var Erik ”Karlsson på Taket” när han i början av 1960-talet dominerade i Monte Carlo-rallyt. Erik var för övrigt själv på plats när Saab återupprepade succén, en succé som snabbt följdes upp på nytt när Per också totalvann Pikes Peak 2002 med ännu vassare motor, 850 hk.
Såja, tillbaka till nutiden. Ska pressmaterialet slängas? Nja, vet inte om jag kan ta det beslutet just nu. Tror jag skjuter på det och gör ett nytt avvägande lagom till slutstädningen.
Jag bläddrar och sorterar och undrar om jag en gång för alla ska göra mig av med allt, precis som jag gjort med kilovis av annat sparat material. Här finns massvis av pressmaterial, mest från rally-VM, Svenska rallyt, 1000 sjöars i Finland och brittiska RAC. Men också från VM-rallyn i Monte Carlo, Grekland, Sardinien, Korsika och Spanien.
Här dyker också material upp från Formel 1 på Hungaroring, Monza och Phoenix, Arizona, liksom 24-timmars på Le Mans, Indy-racing i Florida, banracing från DTM, WTCC och BTCC och dragracing-EM på Santa Pod. Det mest udda för en bilsportreporter är programmet från TT-loppet på Isle of Man.
När jag rotar vidare kommer så höjdpunkten i mitt bilsportbevakande upp till ytan, i dubbel bemärkelse vill jag påstå. På över 4 000 meters höjd fick jag ta emot Per Eklund och Saab som segrare i klassiska backtävlingen Pikes Peak år 2000.
Jag vill nog säga att det hör till ett av mina främsta bilsportminnen genom åren. Motorerna sattes på prov på grund av den allt tunnare luften, liksom en väntande reporter högst uppe på toppen. Jag fick lägga mig ned och vila flera gånger med min tunga kamerautrustning innan Per slutligen flaggades av som klassvinnare med sin specialbyggda Saab 9-3 Viggen, god för över 750 hästkrafter.
Ett gäng garagepojkar från Värmland och trimningsföretaget Trollspeed i Trollhättan hade gjort det omöjliga och åter satt Saab på den internationella bilsportkartan. Först var Erik ”Karlsson på Taket” när han i början av 1960-talet dominerade i Monte Carlo-rallyt. Erik var för övrigt själv på plats när Saab återupprepade succén, en succé som snabbt följdes upp på nytt när Per också totalvann Pikes Peak 2002 med ännu vassare motor, 850 hk.
Såja, tillbaka till nutiden. Ska pressmaterialet slängas? Nja, vet inte om jag kan ta det beslutet just nu. Tror jag skjuter på det och gör ett nytt avvägande lagom till slutstädningen.