Det finns de som är enkla att intervjua och det finns de som är svåra. Christian Borgward, som jag träffade på Genèvesalongen i förra veckan, tillhör den senare kategorin. Han är sonson till den Carl Borgward som under årtiondena före och efter andra världskriget byggde något av ett bilimperium i Bremen. Företaget tillverkade mer än en miljon Borgward, Goliath och Lloyd innan konkursen 1961.
Sedan dess har ett halvsekel passerat, men nu har Christian Borgward bestämt sig för att återuppliva Borgward och med hjälp av pengar från en kinesisk lastbilstillverkare göra det tyska bilmärket till en utmanare för Audi, BMW och Mercedes.
Stora drömmar är alltid fascinerade och självklart ville jag ställa några frågor till Christian Borgward. Han dyker upp en halvtimme efter utsatt tid och hälsar på engelska. Vi småpratar lite, också det på engelska, om den Isabella Coupe av 1957 års modell som Borgward ställer ut i väntan på den första nya modellen som ska visas i höst.
Men redan när jag plockar fram anteckningsblocket och frågar hur det känns att blåsa liv i farfars bilmärke ledsnar Christian Borgward. Kanske har han fått frågan många gånger tidigare. Han svarar i alla fall på tyska och låter en kollega översätta den korta repliken.
– Det har alltid varit en barndomsdröm och det känns fantastiskt att drömmen nu blivit sann.
Jag frågar: Hur många minns Borgward?
– Människor över hela världen känner till namnet.
Jag tar nya tag: Vilken slags bil ska nya Borgward vara?
– Premium. Vi är Borgward.
Jag undrar hur han ser på utmaningen att starta ett nytt bilmärke.
– Borgward är inte ett nytt bilmärke.
Men att starta märket på nytt?
– Det finns Borgwardklubbar i Australien, Afrika och Amerika. Överallt finns det människor som älskar Borgward.
Jag fortsätter: var tror du att Borgward är om fem år?
– Jag svarar inte på strategiska frågor.
Mycket mer än så gick inte att få ut från samtalet med Christian Borgward. I nästa nummer av Vi Bilägare ( i butik 31 mars) kommer i stället en intervju med norrmannen Einar Hareide, tidigare designchef på Saab, som fått uppdraget att formge den moderna Borgwarden. Han hade något att berätta. Till skillnad från Christian Borgward.
Diskutera: Vad tror du att vi kommer se för slags biltyp från Borgward?