Bild
Nästa artikel
Biltestarbloggen

Mercedes väljer image före säkerhet

22 april 2016
Mercedes GLC – som just nu är i testlagets händer inför ett kommande nummer – är en av modellerna med tre små LED-lampor som dimljus. Även C- E- och S-klass är drabbade av Mercedes LED-sjuka.
Utvecklingen inom bilindustrin går med en rasande takt, inte minst gällande säkerheten. I huvudsak är det två bilmärken som leder säkerhetsutvecklingen – Volvo och Mercedes.

Under de sista åren har dock Mercedes fattat några obegripliga beslut – dels har det dröjt ovanligt länge innan autobroms varit standard på alla Mercedesbilar, dels har de slopat strålkastarrengöring på de senaste modellerna.

Men det allra värsta är att de har börjat med LED-ljus i dimbakljusen.

På svenska vintervägar brukar det samlas en hel del snö på bilarnas bakpartier. Snö som energisnåla LED-bakljus inte förmår att tina, då de inte ger ifrån sig tillräckligt med överskottsvärme likt traditionella halogenlampor. Vid tuffa förhållanden med kraftig snörök brukar det ilsket röda dimbakljuset bli den enda ljuskällan bakåt på moderna bilar.

Nu när Mercedes även infört LED-ljus i dimljuset kommer vi få se nya Mercedesbilar helt utan belysning bakåt när sikten är som sämst.

Tydligen är det viktigare att skryta i pressmaterialet om antalet LED-lampor på sin nya modell, än att motverka whiplashskador för sina nordiska kunder. I mina ögon är detta ett allvarligt säkerhetsproblem som Mercedes inte har en lösning på i dagsläget.

Under E-klasslanseringen frågade jag representanter för Mercedes Sverige om de planerar att införa ett Sverigeanpassat vinterpaket med bättre belysning för oss i kalla Norden. Svaret blev en väl inrepeterad förklaring att de svenska kunderna inte har klagat på den slopade strålkastarrengöringen eftersom LED-strålkastarna ger ett tillräckligt bra ljus ändå, plus att designen leder undan smutsen från lyktglasen.

Men när jag ställde en följdfråga och påpekade riskerna med LED-lampor i dimbakljusen möttes jag av tystnad. Sannolikt hade ingen av de tillfrågade representanterna från det svenska Malmökontoret tänkt på snöröksproblematiken

Efter en stunds betänketid kom några stakande, osäkra formuleringar om att det är svårt att påverka produktionen i Tyskland.

Frågan är om du som kund vill sätta din familj i en bil som blir helt osynlig för bakomvarande medtrafikanter på väg till semesterfirandet i fjällen?

Så länge svaret är ja kommer idiotin med LED-ljus i dimbakljusen att fortsätta.

Om tillräckligt många svenskar svarar nej, kommer vi få se en annan lösning för oss med vinterväglag.

Berätta gärna din åsikt till din lokala Mercedeshandlare.

De vet att kunderna röstar med fötterna och kan gå någon annanstans om produkten inte passar.