Vi provkörde nyligen den fyrhjulsdrivna versionen av helt nya CX-3 med dieselmotor och manuell växellåda. Trots att det var en förseriebil såg passning och kvalitet i interiören mycket bra ut.
Förarplatsen ger bra komfort och körställning även för långa förare. En snabb koll i baksätet visade att jag visst kunde ”sitta bakom mig själv”, men då nuddade mina knän framstolen och huvudet touchade taket. 188 cm är så att säga på håret. Men med tanke på bilens utseende hade jag nog väntat mig än trängre baksäte.
CX-3 kommer att finnas både framhjulsdriven och fyrhjulsdriven, med bensin- och dieselmotorer och med automat eller manuell växellåda.
AWD-systemet är en vidareutvecklad version av det som finns i CX-5. Den har med andra ord en elektroniskt styrd koppling vid bakaxeln som ger drivning på bakhjulen. Och för den som vill ha AWD är det 150 hästars bensinmotor eller 105 dieselhästar som gäller.
CX3 gick överraskande tyst och komfortabelt på spanska vägar. Men här måste vi nog vänta med en slutlig bedömning tills vi kört den i Sverige.
Mazda fortsätter satsningen på förhållandevis stor motorvolym och extremt hög kompression på bensinvarianterna respektive låg kompression på dieselmotorn. Alla motorer har stopp/start och 150-hästaren är dessutom utrustad med ett system för återanvändning av bromsenergi via en superkondensator (i-ELOOP).
CX-3 kommer säkerligen att bli en intressant nykomling i Sverige. När jag frågade den svenska importören hur många de räknar med att sälja blev svaret – ”det beror på hur många vi kan få”. Mazda lider för närvarande av brist på produktionskapacitet.
Läs mer om provkörningen i Vi Bilägare nr 6/15, i butik 21 april.
Dikskutera: Vad tycker du om Mazda CX-3?